۶۷۴/۰
موانع اقتصادی
همانگونه که مشاهده می کنید این پرسشنامه از روایی بسیار بالایی برخودار است و تمام ابعاد برای سنجش متغیر مورد نظر (موانع بهبود کارایی نیروی انسانی) مناسب می باشند.
۳-۷- روایی و پایایی ابزارهای سنجش
با توجه به اینکه در تحقیقات کمّی، دقت ابزار سنجش از اهمیت ویژهای برخوردار است لذا پایایی و روایی ابزار سنجش از اهمیت زیادی برخوردار است. در این تحقیق برای تعیین روایی از آزمون تحلیل عاملی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۷-۱- روایی ابزار سنجش
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی آن است که اندازه گیری های نامتناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(خاکی،۱۳۸۶).
برای بررسی روایی ابزار سنجش از آزمون تحلیل عاملی استفاده شده است. تحلیل عاملی بر این فرض استوار است که بارهای عاملی (میزان همبستگی متغیرها با عوامل) بر حسب تجربه بسیاری از محققان باید بالای ۵۰/۰ باشد. اگر گویههای طیف رابطه مثبت و معنی دار با عامل مورد سنجش داشته باشد آن گویه ها متناسب برای متغیر هدف بوده و آن را می سنجد. اما اگر گویهای رابطه معنی دار با جمع نمره طیف نداشته باشد، آن گویه موضوع مورد بررسی را نمیسنجد و باید حذف گردد.
۳-۷-۲- آزمون پایایی طیف
اعتبار یا اعتماد پذیری ابزار میزان پایایی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد. پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است. منظور از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه، چندین بار و به گروه های واحدی از افراد داده شود، نتایج حاصل نزدیک به هم باشند. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی بنام ضریب پایایی استفاده می شود و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است)خاکی، ۱۳۸۶).
اما آنچه در این تحقیق جهت محاسبه ضریا پایایی استفاده شده است ضریب آلفای کرونباخ است.
آلفای کرونباخ یک ضریا اعتبار است که میزان همبستگی یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرونباخ برحسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسش هایی که یک مفهوم را می سنجند، محاسبه می شود. هر قدرآلفای کرونباخ به عدد یک نزدیک تر باشد سوالات پایدارترند و اعتبار سازگاری درونی بیشتر است) سکاران، ۱۳۸۱).
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه از سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود و سپس با بهره گرفتن از فرمون زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
برای بررسی پایایی طیف های مورد استفاده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از این آزمون نشان میدهد که ضریب آلفای کرونباخ حاصل از آزمون پایایی طیفهای مورد استفاده از حداقل ۷۰/۰ تا ۹۹/۰ در نوسان میباشد که همگی در حد مناسب هستند.
۳-۸- ابزار تجزیه و تحلیل
برای تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا اطلاعات توسط نرم افزار SPSS به رایانه منتقل شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش انجام پذیرفته است. در بخش اول با بهره گرفتن از آمار توصیفی مثل جداول فراوانی و شاخصهای مرکزی و پراکندگی به توصیف جمعیت نمونه پرداخته شد. در بخش دوم با بهره گرفتن از آمار استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس و همچنین با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته است.
۳-۹- نتیجه گیری
با توجه به نوع پژوهش که توصیفی می باشد، پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد. و کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در استان فارس بصورت تصادفی ساده(در دسترس) جهت پرکردن پرسشنامه مورد استفاده قرار می گیرند.
۳-۱۰-خلاصه فصل سوم
جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه در استان فارس میباشد. دوره زمانی پژوهش به دلیل پرسشنامهای بودن کار، ۶ ماه اول سال ۱۳۹۴ را در برمیگیرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. در این تحقیق برای تدوین ادبیات وپیشینه تحقیق از روش کتابخانهای و برای آزمون فرضیه های تحقیق از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه، از طریق نرمافزارSPSS ، و لیزرل استفاده گردیده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها (یافته ها)
۴-۱- مقدمه
برای مسائلی که در دنیای واقع وجود دارد، نمی توان توجیه ساده ای یافت و علت ها را به آسانی دریافت. برهمین اساس پس از اینکه داده های تحقیق گردآوری، طبقه بندی و استخراج شد، نوبت به مرحله جدیدی ازفرایند پژوهش که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، می رسد.
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی
برخوردار است. امروزه در بیشتر پژوهش هایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش های پژوهش محسوب می شود.
در این فصل داده های تحقیق با بهره گرفتن از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابتدا توصیف داده ها از طریق جداول فراوانی و شاخص هایی نظیر حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف معیار و سپس فرضیه ها ارائه می شوند و برای هر فرضیه شاخص های مرکزی و پراکندگی ذکر گردیده و نهایتا معنی داری هرفرضیه آزمون می گردد.
۴-۲- بررسی وضعیت پاسخگویان به پرسشنامه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی
همان گونه که در فصول گذشته اشاره شد پرسشنامه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی دارای ۶ مولفه: ۱٫ موانع مدیریتی ۲٫ موانع اجتماعی و روانی ۳٫ موانع فردی ۴٫ موانع فرهنگی ۵٫ موانع محیطی ۶٫ موانع اقتصادی است. مولفه موانع مدیریتی با ۱۳ گویه، مولفه موانع اجتماعی و روانی با ۷ گویه، مولفه موانع فردی با ۷ گویه، مولفه موانع فرهنگی با ۹ گویه، مولفه موانع محیطی با ۹ گویه و مولفه موانع اقتصادی با ۶ گویه سنجیده شده اند. با توجه به اینکه میزان موانع بهبود کارایی نیروی انسانی توسط ۵۱ گویه سنجیده شده و هر گویه از حداقل نمره ۱ تا حداکثر نمره ۵ در نوسان است لذا نمره پاسخگویان از هر مولفه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی میتواند از حداقل ۵۱ تا حداکثر ۲۵۵ در نوسان باشد.
بر اساس این روش از تحلیل شما نمره های به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس ملاک های زیر قضاوت کنید:
- امتیاز ۲۰۰-۲۵۵: نشان دهنده توجه به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی میباشد.
- امتیاز ۱۱۰-۲۰۰: نشان می دهد که به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی نسبتا توجه می شود.
- امتیاز زیر۱۱۰: نشان دهنده توجه بسیار کم به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی میباشد.
۴-۲-۱- بررسی وضعیت پاسخ به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان
نتایج حاصل نشان میدهد که نمره پاسخگویان از طیف موانع بهبود کارایی نیروی انسانی از ۵۶ تا ۲۳۴ در نوسان بوده است. میانگین نمره آن ها از طیف مذکور ۹۵/۱۹۵ است که بیشتر از میانگین نمره طیف یعنی ۱۱۰ می باشد. بنابراین توجه به موانع بهبود کارایی نیروی انسانی در میان کارمندان سازمان امور خیریه و اوقاف استان فارس بیش از حد متوسط است. برای مشخص کردن سطح معنی داری متغیر مورد نظر از آزمون T استفاده کرده و با توجه به کوچکتر بودن مقدار احتمال (کمتر از ۰۱/۰) به معنی عدم برابری میانگین متغیر با مقدار مشخص شده است که، در نتیجه فرض صفر برابری را رد کرده و دلالت بر توزیع نرمال داده ها دارد (جدول ۴-۱).
۴-۲-۲- بررسی وضعیت مولفه های موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان
مقایسه موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان در مولفه های مختلف نشان می دهد که بیشترین موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان در مولفه موانع مدیریتی (با میانگین ۱۵/۵۰)، پس از آن بعد موانع فرهنگی (با میانگین ۵۶/۳۵)، موانع محیطی (با میانگین ۳۰/۳۳)، موانع فردی (با میانگین ۸۵/۲۷)، موانع اجتماعی و روانی (با میانگین ۴۱/۲۷) و در آخر موانع اقتصادی (با میانگین ۶۸/۲۱) کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. برای مشخص کردن سطح معنی داری متغیر مورد نظر از آزمون T استفاده کرده و با توجه به کوچکتر بودن مقدار احتمال (کمتر از ۰۱/۰) به معنی عدم برابری میانگین متغیر با مقدار مشخص شده است، که در نتیجه فرض صفر برابری را رد کرده و دلالت بر توزیع نرمال تمام مولفه ها دارد (جدول ۴-۱).
جدول (۴-۱): بررسی وضعیت مولفه ها و موانع بهبود کارایی نیروی انسانی پاسخگویان