پ. تفکر نقادانه و استدلال عملی
معیار محتوایی
دانشآموزان ویسکانسین مهارتهای تفکر نقادانه و استدلال عملی را درک میکنند تا انتخابهای غذایی، تغذیه و نگرانیهای مربوط به سلامتی را مورد توجه قرار دهند.
استدلال
تفکر نقادانه و استدلال عملی را در حل مشکلات روزمره استفاده میکنند. دانشآموزانی که این مهارتها را دارند به احتمال زیادتر به حل مشکلات روزمره به شکلی عمدی و با انعطافپذیری بالاتری و با روشنفکری بیشتری نزدیک خواهند شد.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دانشآموزان میتوانند:
- قادر به فرق گذاری بین محصولات غذایی و محصولات دیگر خواهند بود
- رفتار سالم در غذاخوردن را تشخیص دهند
- پیشرفت را برای دستیابی به هدف تغذیه ثابت با بهره گرفتن از نمودار لگاریتمی ساده ترسیم کنند
- خوراکهای سبکی را مقایسه کنند که ممکن است به عادات غذا خوردن سالم کمک کنند و یا صدمه بزنند و دلیل بهتر بودن یک خوارک سبک نسبت به خوراک سبک دیگر را شناسایی کنند
- عوامل موجود در تبلیغات که منجر به فروش غذاها میشود را تشخیص دهند
- چگونگی استفاده از برچسبهای غذایی برتر انتخاب غذا و یا خوراک سبک سالم را نشان دهند
ت. تغذیه برای ارتقاء سلامت رفتارهای سالم
معیار محتوایی
دانشآموزان ویسکانسین با مفاهیم مرتبط با ارتقاء سلامت فردی و جلوگیری از بیماری آشنا هستند و رفتارهایی را برای ارتقاء سلامت و جلوگیری از بیماری و کاهش خطرات بهداشتی انجام میدهند
استدلال
انتخابهای غذایی مرتبط با تغذیه، معیار رفتارهای سالم هستند. دانش مفاهیم مرتبط با تغذیه به دانشآموزان در داشتن انتخابهای آگاهانه درباره شیوه زندگیشان کمک میکند.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دانشآموزان میتوانند:
- مفهوم تنوع را درک و مشخص کنند که تنوع غذایی برای سلامتی مهم است
- پیامدهای پرخوری را توصیف کنند
- منابع چربی، شکر، نمک، فیبر، پروتئین و کلسیم را در رژیم غذایی شناسایی کنند
- رابطه بین رژیم غذایی و بیماریهای مزمن مانند فشار خون، بیماری قلبی و چاقی را تشخیص دهند
ث. تنوع
معیار محتوایی
دانشآموزان ویسکانسین درک میکنند که عوامل بسیاری میتواند بر وضعیت تغذیه و سلامتی اثرگذار باشد و غذا خوردن سالم بایستی به صورت فردی باشد تا ویژگیها و ترجیحات هر فرد را برآورده سازد.
استدلال
جمعیت ویسکانسین به شکلی متفاوتتر در حال افزایش است. انتخابهای غذایی موجود و کفایت تغذیه و تناسب غذای موجود بر وضعیت تغذیه اثر میگذارد. علاوه بر این، تنوع در اندازه و شکل بدن، منابع اقتصادی و پیش زمینههای قومی و نژادی میتواند بر انتخابهای غذایی اثر یا تأثیر داشته باشد.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دانشآموزان میتوانند:
- مردم در رژیم غذایی سالم خود غذاهای مختلفی را میخوردند
- تشخیص میدهند که مردم شکل و اندازههای متفاوتی دارند
- نمونههای از فرهنگها و سنتها و عادات آنها را شناسایی میکنند
- نیازهای غذایی مختلف مرتبط با حساسیت غذایی و شرایط پزشکی را تشخیص میدهند
- چگونگی تأثیر دسترسی، ترجیحات فردی و خانوادگی، رسانه و پیش زمینه را در انتخابهای غذایی توصیف کنند
ج. شناسایی و دستهبندی غذایی
معیار محتوایی
دانشآموزان ویسکانسین قادر هستند ارزش غذا را درک کنند و غذاها را طبقهبندی کنند. آنها نیز علاقه و ارزشی برای انواع غذاها نشان میدهند.
استدلال
غذاها را به روشهای مختلفی طبقهبندی میکنند. اطلاع از انواع غذاهای موجود میتواند تمایل به امتحان کردن غذاهای ناشناخته را افزایش دهد. شناسایی و امتحان غذاهای جدید یکی از نخستین قدمهایی است که منجر به دانش در مورد غذاها میشود. دانشآموزانی که درک میکنند چرا غذا آماده میشود و چگونه در فرایند آمادهسازی تغییر میکند، پایهای را برای درک این موضوع فراهم میآورند که چگونه محتوای تغذیه میتواند با تغییرات در شکل غذا تغیر کند.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دانشآموزان میتوانند:
- غذاها را از روی اسمشان تشخیص دهند
- انواع مختلف غذا را (از روی ویژگیهای فیزیکی و حسی مانند شکل، مزه، رنگ، بافت و غیره) توصیف کنند
- غذاها را بر حسب منبع (گیاهی، حیوانی) طبقه بندی کنند که شامل غذاهای فرآوری شده میشوند
- گروهای غذایی اصلی را شناسایی کنند و از هر گروه مثالهایی برای وعدههای غذای و خوراکهای سبک بیاورند.
۲-۱-۱۴ استانداردهای آموزش تغذیه ویسکانسین
راهنمای نگارش پایان نامه درباره : منابع کسب دانش تغذیهای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بر اساس ...