بنیت و همکاران
۶
مجموعهای از کانونهای ارزیابی که برای انتخاب کاندیداها برای ورود به مدیریت لایه میانی در یک شرکت مالی بزرگ طراحی شدند (n = 180) به عنوان چارچوب نمونه استفاده شد. برای داوطلبانی که به موقعیت مدیریتی ارتقاء پیدا کردهاند، اطلاعات پاداش آنها را در ۶تا ۱۲ ماه در ارتقاشان جمع شده است.(n=75) رتبهبندی ابعاد و ساختار عاملی کانون ارزیابی برای آشکار کردن یک ساختار ۲ عاملی مربوط به جنبههای شناختی و فردی از عملکرد مورد بررسی قرار گرفت. هر دو بعد اصلی و دو درجه عاملی اعتبار پیشبینی متوسط نشان داد با بهره گرفتن از پاداشهای مبتنی بر عملکرد به عنوان معیار: “بعد تعهد سازمانی̎̎ بهترین پیشبینی پرداخت پاداش را کرد (R = 0.38، P <0.01) و درجه عاملی فردی بهترین پاداش پیشبینی (استاندارد B = 0.22 P <0.01)، به دنبال عامل شناختی، پس از کنترل جنس و سابقه میباشد.
ابعاد کانون ارزیابی پاداشهای مبتنی بر عملکرد را در تنظیمات مدیریت کسب و کار پیشبینی میکند. [۱۰۰]
کمی
کالج گردون
۲۰۱۲
لیهو زیسبرگ
۷
فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
پایه و اساس تولید علم، تحقیق است. هرگونه فعالیت منظم جهت مطالعه مسائل برای رسیدن به اصول کلی، تحقیق نامیده میشود. به عبارتی، تحقیق عبارت است ازکاربرد روشهای علمی در حل یک مسأله یا پاسخگویی به یک سؤال. اهمیت تحقیق را میتوان براساس وقت، نیروی انسانی و مادی عظیمی که مراکز تجاری، صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی و حرفهای در راه آن را صرف میکنند، درک کرد. راز احیا و رشد فرهنگی و علمی، پژوهش است[۱۰۱].
در این میان انتخاب روش صحیح و متناسب با اهداف پژوهش و به کاربردن ابزار همسو با آن˓ در اثربخشی و صحت نتایج هر پژوهش دارای اهمیت میباشد. علاوه بر این، ماهیت تحقیق و روشهای آن در رشتههای مختلف علوم، دارای تفاوتهایی است؛ به عبارت دیگر، تدوین و وجود راههای مختلف در پژوهش زاییدهی نیاز تحقیقاتی متفاوت شعب مختلف علوم میباشد[۱۰۲].
علوم اجتماعی، مانند سایر علوم، روشهای خاص خود را دارد و با آنها در مجامع علمی شناخته میشود. هر یک از این روشها با اهداف ویژهای استفاده میشوند و پیشفرضها و رویکردهای خاصی دارند. به طور کلی میتوان از دو رویکرد کمی و کیفی سخن گفت [۱۰۳].
در اجرای این تحقیق از رویکرد کیفی استفاده میگردد. در این فصل مباحث مربوط به روششناسی تحقیق، شامل نوع و روش تحقیق، جامعه و نمونه مورد مطالعه، ابزارهای سنجش، روایی و پایایی آن، روشهای تجزیه و تحلیل دادهها و روش طراحی الگوی تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۲- نوع تحقیق:
تحقیق را به شیوههای مختلف طبقهبندی نمودهاند،که در اینجا به سه روش طبقهبندی اشاره میشود. طبقهبندی بر اساس نتیجه، هدف و نوع داده. در تقسیمبندی تحقیق براساس نتیجه، اختلاف نظر بین نویسندگان رشتههای مختلف وجود دارد. عدهای در این تقسیمبندی به دو نوع تحقیق کاربردی و بنیادی معتقدند. برخی محققین دیگر در این تقسیمبندی انواع تحقیق را به سه دسته تقسیم نمودهاند. البته باید توجه داشت که نویسندگان گروه دوم که معتقد به سه نوع تحقیق هستند، تنها یک نوع روش تحقیق به دو نوع تحقیق گروه اول افزودهاند، یعنی تمامی نویسندگان در این تقسیمبندی در دو روش بنیادی و کاربردی مشترکند و اجماع نظر دارند. مثلا برخی به تحقیق عملیاتی تأکید دارند، عدهای بر تحقیق و توسعه تأکید دارند و عدهای بر تحقیق ارزیابی تأکید دارند. هدف تحقیق کاربردی رشد و بهتر کردن یک محصول یا روال یک خدمت و به طور خلاصه آزمون مفاهیم نظری و مجرد در موقعیتهای واقعی است. این در حالی است که، هدف تحقیق بنیادی در مرحله اول حل مشکل اجرایی نیست، بلکه یافتن پاسخ برای پرسش علمی است. البته ممکن است نتایج این تحقیق در مراحل بعدی برای امور اجرایی به کار رود، اما در ابتدای امر، هدف آن گسترش نظریهها از طریق کشف ویژگیهای عمومی و یا مشترک پدیدهها یا اصول کلی آنها است. تحقیق عملیاتی برای مسائل و مشکلاتی به کار میرود که در کوتاه مدت باید حل شوند. وقتی تحقیقی برای بررسی و ارزیابی اثرات توصیههای تحقیقات کاربردی انجام میشود، آن را پژوهش ارزیابی مینامند. تحقیق و توسعه:عبارتست از فعالیتهای تحقیقاتی سیستماتیک که با هدف تولید مواد و تکنولوژی جدید، به کارگیری روشها و خدمات جدید و بهبود اساسی در تولید بر مبنای نتایج به دست آمده از تحقیقات و تجربیات کاربردی، انجام میشود[۱۰۴]. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است.
در تقسیمبندی بر اساس هدف تحقیق، تحقیقات به پنج دسته تقسیم میشوند: اکتشافی، توصیفی، برآوردی، ارزشیابی و تبیینی. تحقیق اکتشافی شامل کوششی است برای تصمیمگیری در مورد اینکه آیا پدیدهای وجود دارد یا خیر. تحقیق توصیفی شامل آزمایش یک پدیده برای بیان تعریف کاملتری از آن یا تفاوت آن با سایر پدیدهها میباشد. تحقیق برآوردی تنها موقعیت پدیده را در یک زمان توصیف میکند. تحقیق ارزشیابی با ارزشگذاری درباره فواید اجتماعی، به مطلوب بودن یا مؤثر بودن یک فرایند محصول یا برنامه میپردازد و به کاربرد یافتههای خود توجه دارد. تحقیق تبیینی(تفسیری یا توضیحی) شامل آزمایش رابطه علت ومعلولی بین دو پدیده یا بیشتر است[۱۰۴]. این تحقیق، یک تحقیق اکتشافی است.
تحقیقات از نظر نوع داده، به تحقیقات کمی و کیفی تقسیمبندی میشوند. دادههای کمی همواره دادههای کیفیای هستند که متناسب با موضوع به صورت کمی و عددی تبدیل میشوند. دادههای کمی معمولا از طریق پرسشنامه گردآوری میشوند. در پرسشنامهها با بهره گرفتن از طیفهای مختلف از جمله لیکرت بوگاردوی، ترستون و… جملات و سؤالات محقق تبدیل به اعدادی میشوند که پاسخگویان با انتخاب گزینه مورد نظر در واقع عددی را به محقق ارائه میکنند و محقق از طریق این اعداد به نتیجهگیری میپردازد. در روش کیفی دادهها نه به صورت اعداد بلکه به شکل جملات، نشانهها و علایم، رنگها، حرکات چهره و رفتار افراد گردآوری میشوند. این دادهها قابلیت تبدیل شدن به عدد کمتری دارند، به همین علت به همان شکل که گردآوری شدهاند مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. دادههای کیفی بیشتر مورد استفاده محققان انسان شناسی و مونوگرافیست هاست، که بیشتر هدفشان توصیف موضوع است. روشهای کمی در کل با شمارش و اندازهگیری جنبههایی از زندگی اجتماعی سروکار دارند؛ درحالیکه روشهای کیفی بیشتر با تولید توصیف های استدلالی و کشف معناها و تغییرهای کنشگران اجتماعی سروکار دارند[۱۰۵]. بر این اساس تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است.
منظور از تحقیق کیفی عبارت است از هر نوع تحقیقی که یافتههایی را به دست میدهد که با شیوههایی غیر از روشهای آماری یا هرگونه کمی کردن کسب شدهاند. شیوه مذکور ممکن است به تحقیق درباره زندگی افراد، شرح حالها، رفتارها و همچنین درباره کارکرد سازمانی جنبشهای اجتماعی یا روابط بینالملل معطوف باشند. یعنی دادهها ممکن است به شیوه آماری کمی شده باشند اما خود تجزیه و تحلیل به شکلی کیفی باشد. در واقع تحقیق کیفی گنگ و مغشوش است زیرا میتواند برای افراد گوناگون، معانی متفاوتی داشته باشد. بعضی محققان دادهها را از طریق مصاحبه یا مشاهده گردآوری میکنند. این فنون معمولا با روشهای کیفی قرین اند. با این حال، آنها بعدا دادهها را به گونهای کدگذاری میکنند که به آنان امکان تجزیه و تحلیل آماری را بدهد. آنها در اصل دادههای کیفی را کمی میکنند[۱۰۶].
ماهیت خلاق، انعطافپذیر و بدون محدودیت تحقیق کیفی به محقق اجازه نمیدهد که در گردآوری و تفسیر دادهها با همان دقتی که در تحقیق کمی به کار میبرد عمل کند. در تحقیق کیفی، قواعد چندان مشخصی برای تعیین نحوه اجرای مناسب و مطلوب آن و تفسیر دادهها وجود ندارد. کتابهای مربوط به روششناسی کیفی غالبا تحقیق کیفی را یک هنر یا نوعی جهتگیری فکری میدانند و اشاره میکنند که بهترین راه فراگرفتن نحوههای متعدد اجرای آن همان پرداختن به چندین تحقیق کیفی متفاوت است[۱۰۷].
میتوان ویژگیها و یا در واقع تفاوتهای دو رویکرد پژوهش کیفی و کمی را از لحاظ روششناسی پژوهش در جدول ۳-۱ خلاصه نمود.
جدول۳-۱: مقایسه رویکرد کیفی و کمی [۱۰۸]
موضوع پژوهش
کمی
کیفی
دیدگاه فلسفی
خردگرا، اثبات گرا، قیاسی، فرضیهای، جزءنگر، عینی، برون مدار، بازده مدار و تأییدکننده جهانبینی علوم طبیعی
تفسیرگرا، پدیدار شناختی، استقرایی، کل نگر، ذهنی، درون مدار، فرایند مدار و اکتشافی، جهانبینی مردم شناختی
هدف
تعیین دادهها و تعمیم یافتهها، اندازهگیری عقاید و نظرها، پی بردن بر روابط علی و معلولی
شناخت انگیزهها و دلایل، تولید فرضیه و اندیشه، کشف روندها˓ درک پدیدههای اجتماعی