زدودن شعارهای تهی و تعیین هدفهای تولیدی برای کارکنان؛
زدودن سهمیه های کمکی؛
زدودن سدهای موجود در راه احساس غرور و استادی کارکنان؛
نهادینه کردن برنامه های منسجم تحصیلی و آموزش؛
اقدام و عمل در به ثمر رساندن دگرگونی سازمان.
این چهارده نکته، اساس کار دمینگ برای تغییر صنایع آمریکا در همه جا، در شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در زمینه ساخت صنعتی محصولات یا خدمات هستند. “بیماریهای مرگبار” کیفیت به تعبیری که دمینگ از آنها دارد در مسیر تحول وجود دارد و این بیماریها عبارتند از: فقدان انسجام هدف در برنامه ریزی محصول یا خدمات؛ تاکید بر سود کوتاه مدت؛
سیستم رتبه بندی و بازنگریهای سالانه که به نتایج نهایی تاکید دارد. افراد به خاطر خوب کارکردن درسیستم پاداش می گیرند نه به خاطر بهبود آن؛
۶-۶-۲- نظریه ارتباطات دور و اقتصاد
آثار و نتایج اقتصادی مخابرات با اثرگذاری در تجارت، کشاورزی، صنعت، پزشکی، حمل و نقل و محیطزیست و… آشکار میشود. مخابرات با حضور خویش در جریان اقتصادی و تجاری کشور -همچون کاتالیزور در فعل و انفعالات شیمیایی موجب تسهیل عملیات تا حصول نتیجه نهایی میشود و به جریان اقتصادی، سرعت و شتاب میبخشد. بطوریکه میتوان گفت: هر کار اقتصادی بدون مخابرات، نتایج مطلوب و سودآوری نخواهد داشت. سرمایهگذاری در بخش مخابرات، علاوه بر اشتغالزایی در کشورها، مستقیماً در توسعه نقش دارد و هم اکنون نیز به عنوان اشتغالزاترین صنعت شناخته میشود. از طریق خدمات گوناگونی که در اختیار بشر گذاشته است، صرفهجوییهای زیادی را از نظر انرژی، وقت، هزینه، جلوگیری از فرسایش محیط، جسم و روح افراد باعث میشود.( کیهان، ۱۳۸۶)
۷-۶-۲ - نظریه بانکداری الکترونیک:
فناوری در بانکها، فناوری پردازش، ثبت، نگهداری، تغذیه و تبادل اطلاعات مشتریان است، این تکنولوژی طی دورههای چهارگانهای به تکامل رسیده است. در هر دوره تا حدی رایانه و نرمافزار جایگزین انسانها و کاغذها شدهاند. دوره های تحول الگوهای اساسی فنآوری در صنعت بانکداری عبارت است از:
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه
دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه
دوره سوم: متصل کردن مشتریان با حسابهایشان
دوره چهارم: یکپارچهسازی سیستمها و مرتبط کردن مشتری به تمامی عملیات بانکی
در سه دوره اول، هنوز ارتباطات و مخابرات به شبکههای کامپیوتری متصل نشدهاند، اما آخرین دوره زمانی آغاز میشود که همه نتایج بدست آمده از دورههای قبل، بطور کامل به سیستم عملیات الکترونیک انتقال یابند تا هم بانک و هم مشتریان بتوانند به صورت دقیق و منظم اطلاعات مورد نیازشان را کسب کنند. گرچه آهنگ این تحولات متفاوت است، اما این چهار دوره بطور یکسان، در بانکداری اکثر کشورها روی داده است. البته ما هنوز در بخش عمدهای از نظام بانکی در مرحله دوم و سوم قرار داریم” ( کیهان، ۱۳۸۶)
ویژگیهای بانکداری الکترونیک مبتنی بر شبکههای مخابرات عبارتند از:
مشتریان در انجام عملیات بانکی مشارکت دارند.
امنیت بالا، ورود به سیستم الکترونیکی در شرایطی خاص امکانپذیر است. کاهش خطای انسانی و ورود هر شخص به حساب خودش، امنیت بانکداری را بالا برده است.
در بانکداری الکترونیک، هر فرد امکان مییابد که از منزل یا محل کار خود، خدمات متعارف بانکی را از بانک خود دریافت کند.
۸-۶-۲- نظریه کرازبی
فیلیپ کرازبی کار خود را در صنعت به عنوان یک بازرس کیفیت شروع کرد، کرازبی شخصیتی پویاست که ایده های او درمورد کیفیت توجه بسیاری را جلب کرده است. «چهار مطلق» کیفیت کرازبی و برنامه کیفیت جامع او نقش بسیاری در فلسفه کیفیت داشته است. این چهار مطلق به قرار زیرند:
تعریف کیفیت از انطباق با خواسته ها است» واضح است که مدیران باید خواسته ها و معیارهای کیفیت را تعیین کنند در غیر این صورت «اپراتورها» تصمیم می گیرند که چه چیزی لازم است؛
سیستم کیفیت، مبتنی بر پیشگیری است». پیشگیری از مسائل با درک فرایندها و بهبود آنها، پیش از آنکه محصولات یا خدمات به مشتری برسد؛
استـــانـدارد عملکرد، نقص صفر (کار بی نقص) است». این، به معنی آن است که هدف «کیفیت کامل» است. این اصل قویاً متکی بر آناست که آنچه بیش از هر چیز مطرح است رسیـدن به خواسته های درست است. به نظر می رسد که هزینه پیشگیری برای رسیدن به کار بی نقص، با کاهش هزینه های شکست جبران می شود؛
اندازه گیری کیفیت، قیمت عدم انطباق است». به نظر می رسد که هزینه اندازه گیریهای کیفیت، یک محرک اصلی برای مدیریت باشد،
تلاشهایی که برای بهبود کیفیت انجام می شود بیشتـــر از پرداختی است که ازطریق بهبود بهره وری، کاهش دوباره کاری و رضایت مشتریان، حاصل خواهدشد.
برنامه کیفیت جامع کرازبی، برنامه اقدام خاصی برای اجرای کیفیت جامع است.
پوشش این برنامه به قرار زیر است:
تعهد مدیریت و تشکیل تیم؛
سنجش کیفیت؛
برنامه ریزی کیفیت و آگاهی نسبت به آن؛
آموزش نیروی کار؛
سرمایه گذاری روی کارکنان؛
بازنگری و ارزیابی فعالیتهای بهبود؛
نظارت بر کیفیت و پشتیبانی از آن به عنوان فرایندی مستمر، توسط شورای کیفیت.
شهــرت کرازبی مدیون ارائه دیدگاه کار بی نقص یا خرابی صفر است. او اعتقاد دارد کیفیت بالا هزینه را کاهش داده و سود را افزایش می دهد. او ۱۴ قدم دارد که بر نحوه تغییر سازمانی متمرکز است
۱۴ قدم رویکرد کرازبی عبارتند از:
تعهد مدیریت؛
تیم ارتقای کیفیت؛
سنجش کیفیت؛
هزینه کیفیت؛
آگاهی از کیفیــت؛
اقــدامات اصلاحی؛
برنامه ریزی نقص صفر؛
راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع بررسی ،اندازه گیری درجه بندی عوامل موثر بر رضایت مشتری ...