جدول شماره ۹-۴- آزمون رابطه متغیر مستقل بیگانگی اجتماعی با متغیر وابسته بی رمقی اجتماعی
متغیر مستقل | متغیروابسته | تعداد | همبستگی اسپیرمن | سطح معناداری |
بیگانگی اجتماعی | بی رمقی اجتماعی | ۲۷۳ | ۴۲۴/۰ | ۰۰/۰ |
با توجه به آزمون فوق چون مقدار سطح معنی داریدر جدول اسپیرمن برابر با ۰۰۰/۰ و این مقدار کوچکتر از ۰۵/۰ بنابراین فرضیه فوق تأیید می شود و می توان نتیجه گرفت که بین بیگانگی اجتماعی و بی رمقی اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود دارد مقدار ضریب اسپیرمن نیز برابر با ۴۲۴/۰که حاکی از شدت رابطه بین دو متغیرو مثبت آن نیز حاکی ازرابطۀ مستقیم آن که این رابطه را در نمودار خط رگرسیون نیز مشاهده می کنیم. بنابراین هرچه بیگانگی اجتماعی در افراد مورد مطالعه بیشتر باشد به تبع آن، گرایش به بیرمقی اجتماعی افزایش می یابد.
فرضیه۴: به نظر می رسد بین احساس عدالت اجتماعی و میزان بی رمقی اجتماعی معلمان رابطه معنادار ومنفی وجود دارد.آزمون رابطه متغیر مستقل عدالت اجتماعی با متغیر وابسته بی رمقی اجتماعیجدول شماره (۱۰-۴).
جدول شماره ۴-۱۰-آزمون رابطه متغیر مستقل عدالت اجتماعی با متغیر وابسته بی رمقی اجتماعی
متغیر مستقل | متغیروابسته | تعداد | همبستگی اسپیرمن | سطح معناداری |
عدالت اجتماعی | بی رمقی اجتماعی | ۲۷۳ | ۴۹۱/۰- | ۰۰/۰ |
با توجه به آزمون فوق چون مقدارسطح معنی داری در جدول اسپیرمن برابر با ۰۰۰/۰ و این مقدار کوچکتر از ۰۵/۰ بنابراین فرضیه فوق تأیید می شود و می توان نتیجه گرفت که بین احساس عدالت اجتماعی و بی رمقی اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد مقدار ضریب اسپیرمن نیز برابر با ۴۹۱/۰- که حاکی از رابطه بین دو متغیرو منفی آن نیز حاکی از رابطۀ معکوس آن که این رابطه را در نمودار خط رگرسیون نیز مشاهده می کنیم. بنابراین هرچه احساس عدالت اجتماعی در افراد بیشتر باشد به تبع آن بی رمقی اجتماعی کاهش می یابد و بالعکس.
فرضیه ۱-۴: به نظر می رسد بین احساس عدالت توزیعی و میزان بی رمقی اجتماعی معلمان رابطهمعنادار ومنفی وجود دارد.آزمون رابطه متغیر مستقل عدالت توزیعی با متغیر وابسته بی رمقی اجتماعی جدول شماره(۱۱-۴)
جدول شماره۴-۱۱- آزمون رابطه متغیر مستقل عدالت توزیعی با متغیر وابسته بی رمقی اجتماعی
متغیر مستقل |