وفاداری به برند (۹)
__
__
__
__
__
__
__
__
__
یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری، تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات چند متغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود) حل نمود. از این رو در این تحقیق، در این قسمت با انجام آزمون های مناسب به بررسی وضعیت فرضیه های تحقیق خواهیم پرداخت. به عبارت دیگر در این قسمت به آزمون مجموعه روابطی پرداخته می شود که در چارچوب نظری پژوهش تعریف گردیدند. این هدف در مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، با طراحی مدل ساختاری، عملیاتی می گردد. بدین ترتیب میتوان تاثیر متغیرهای مورد مطالعه را مورد آزمون قرار داد. آزمون مدل و فرضیه ها در این مرحله با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL 8.5 صورت میگیرد.
در این پژوهش نیز به منظور بررسی اثرات متغیرهای برونزا و درونزا یک مدل فرضی براساس پیشینه تحقیق، طراحی شده که در فصل اول ارائه شده است. فرضیههای فصل اول نیز بیانگر روابط علی میان متغیرهای موجود در مدل است. در این تحقیق بررسی همزمان فرضیه ها در قالب مدل اولیه صورت میگیرد. برای ارزیابی مدل فرضی این پژوهش ابتدا به برآورد پارامترها با بهره گرفتن از روش بیشینه احتمال میپردازیم. پارامترهای برآورد شده شامل “ضرایب تأثیر”[۱۱۷] میباشد. در نهایت شاخصهای ارزشیابی برازندگی مدل و شکل مدل برازش شده گزارش شده است. در ادامه مدل ساختاری تحقیق در حالت تخمین استاندارد و ضرایب معناداری مورد بحث قرار خواهد گرفت.
شکل ۴-۷ نشان دهنده مدل ساختاری، در حالت تخمین استاندارد، است که بر اساس چارچوب نظری پژوهش، روابط بین متغیرهای تحقیق را نمایان می سازد. این نگاره، ضرایب بتا را برای هر یک از مسیرهای مدل ساختاری نشان می دهد. رد یا تأیید هر یک از فرضیه ها منوط بر مقایسه ضریب بتای به دست آمده برای هر مسیر، در حالت تخمین استاندارد، با مقدار t محاسبه شده برای آن، در حالت ضرایب معناداری، می باشد. شکل ۴-۸ نیز نشان دهنده مدل ساختاری در حال ضرایب معناداری می باشد و مقادیر t محاسبه شده را برای هر یک از مسیرها مشخص می سازد.
شکل ۴-۷ مدل ساختاری در حالت تخمین استاندارد
شکل ۴-۸ مدل ساختاری در حالت ضرایب معناداری
همانگونه که از شکلهای ۴-۷ و ۴-۸ نمایان است، شاخص های برازندگی مدل در دامنه قابل قبول قرار گرفته اند. شاخص های برازندگی مدل نهایی در جدول ۴-۸ ارائه شده است. با توجه به خروجی نرم افزار لیزرل مقدار ۲χ محاسبه شده برابر با ۶۴/۱۵۲۸ است که مقدار تقریباً مناسبی می باشد. پایین بودن میزان این شاخص نشان دهنده تفاوت اندک میان مدل مفهومی پژوهش با داده های مشاهده شده تحقیق است. با توجه به نتایج به دست آمده و مقایسه آن با دامنه قابل قبول می توان اذعان نمود تمامی شاخص های برازندگی مدل فوق در دامنه قابل قبول قرار گرفته اند و لذا مدل مورد تأیید میباشد.
جدول ۴-۸ شاخص های برازندگی مدل تحقیق
شاخص تناسب
RMSEA
GFI
AGFI
NFI
NNFI
CFI
دامنه مقبول
نتیجه