خروجیها.
-
- سرعتها در محور بدنه
مجموعه سینماتیک (Kinematics )
این بلوک با گرفتن انتگرال از نرخ زوایای وضعیت ، زوایای اویلر هواپیما را بدست میآورد. شکل این بلوک در ادامه نمایش داده میشود:
شکل ۴.۷ بلوک مجموعه سینماتیک
ویژگیهای بلوک:
پارامترها.
-
- زوایای اویلر اولیه [ψ θ φ]
ورودیها.
-
- نرخ زوایای وضعیت برحسب رادیان بر ثانیه
-
- شروع مجدد محاسبات
خروجیها.
-
- زوایای اویلر [ψ θ φ]
مجموعه ناوبری (Navigation )
این بلوک برای بدستآوردن موقعیت هواپیما از معادله هدایت انتگرال میگیرد. این بلوک در شکل ۴.۸ نمایش داده میشود:
شکل ۴.۸ بلوک مجموعه ناوبری
ویژگیهای بلوک:
پارامترها.
-
- موقعیت اولیه هواپیما [Lat(0) Lon(0) Alt(0)] دو بخش اول برحسب رادیان و جزء سوم برحسب متر
ورودیها.
-
- سرعت هواپیما در مختصات بدنه
-
- ماتریس انتقال مختصات اینرسی به بدنه[۹۷](DCM)
-
- شعاع کرهزمین
-
- شعاع نصفالنهار[۹۸]
-
- پرچم نمایانگر وضعیت پرنده هنگامی که روی زمین است
-
- شروع مجدد محاسبات
خروجیها.
-
- موقعیت هواپیما
-
- سرعت هواپیما براساس مختصات مرجع [VNorthVEast VDawn]
۴-۲-۳ مجموعه ارتباط بصری
این مجموعه شامل بلوکهایی میشود که امکان مشاهده دینامیک هواپیما به صورت تصویری را میسر می کند. همچنین برای آموزش خلبان نیز میتوان از این نرمافزار برای هواپیما مورد نظر استفاده کرد و هزینههای آموزش و آزمایش را که نقش بسیار بزرگی در افزایش بودجههای طراحی و ساخت در بر میگیرد را کاهش داد. زیرا باعث از بین رفتن خطر سقوطهای احتمالی در پروازهای آزمایشی[۹۹] میشود. همچنین میتوان با شبیهسازی پرنده پیش از آغاز مرحله ساخت، رفتار دینامیکی پرنده را مشاهده کرد و طراحی را تا بهینه کردن هواپیما ادامه داد. به این صورت هزینههای ساخت نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به معرفی بلوکهای موجود در این مجموعه خواهیم پرداخت.
بلوک رابط FS
این بلوک امکان ایجاد ارتباط بین نرمافزار شبیهسازی AeroSim و نرمافزار شبیهسازی Microsoft Flight Simulator که از جمله قویترین نرمافزارهای شبیهسازی میباشد را فراهم میکند. به این ترتیب مدل ریاضی هواپیما و همچنین معادلات حرکت توسط نرمافزار AeroSim حل شده و نتایج به Microsoft Flight Simulator فرستاده میشود و با بهره گرفتن از قدرت تصویری[۱۰۰] این نرمافزار میتوان به مشاهده رفتار هواپیما پرداخت.
البته لازم به ذکر است که خود نرمافزار Microsoft Flight Simulator نیز دارای قابلیت حل معاملات شش درجه آزادی میباشد. ولی این نرمافزار برای هواپیماهای محدودی نوشته شده است و امکان تغییر و یا اضافه کردن مدل ریاضی هواپیمای جدید در این نرمافزار وجود ندارد.
لازم به ذکر است که برای مدل کردن ظاهر هواپیما دلخواه در این نرمافزار باید به نرمافزارهای گرافیکی حرفهای مانند ۳DMAX و… تسلط کامل داشت و از این رو مدل کردن گرافیکی هواپیما بوسیله این نرمافزار بسیار دشوار و زمانگیر میباشد.
به علت اینکه مدل گرافیکی هواپیما به حل معادلات و مدل ریاضی ارتباطی ندارد، پیشنهاد میگردد که در مراحل اولیه شبیهسازی از مدلهای گرافیکی هواپیماهایی که به صورت پیش فرض در خود نرم افزار موجود است برای دیدن رفتار هواپیماهای مورد طراحی استفاده شود.
این بلوک در شکل ۴.۹ نمایش داده میشود:
شکل ۴.۹ بلوک FS Interface