۱-۵-۲ سوالات فرعی
-
- آیا بین راهبرد معکوس و اندازه شرکت در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنیدار وجود دارد؟
-
- آیا بین راهبرد معکوس و ارزش دفتری به بازار در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنیدار وجود دارد؟
-
- آیا بین راهبرد معکوس و عامل بازار در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنیدار وجود دارد؟
۱-۶- فرضیه های پژوهش
محقق باید نسبت به نتایج احتمالی پژوهش خود باید فرضیههایی را در نظر بگیرد تا بتواند آنها را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار دهد و صحت سقم آنها را روشن نماید بدین معنی که درستی یا نادرستی فرضیه های پیشنهادی به وسیله آزمونهایی که صورت میگیرد مشخص میشود .
با توجه به اهداف ذکر شده در این پژوهش فرضیه های زیر مورد آزمون قرار میگیرد:
۱-۶-۱ فرضیه اصلی
استفاده از راهبرد معکوس در بورس اوراق بهادار تهران سبب ایجاد سودآوری میگردد.
۱-۶-۲ فرضیات فرعی
-
- بین راهبرد معکوس و اندازه شرکت در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی دار وجود دارد.
-
- بین راهبرد معکوس و ارزش دفتری به بازار در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنیدار وجود دارد.
-
- بین راهبرد معکوس و عامل بازار در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنیدار وجود دارد.
۱-۷- قلمرو پژوهش
۱-۷-۱ قلمرو موضوعی پژوهش
این پژوهش در حوزه مدیریت مالی انجام می شود و در این پژوهش قدرت سودآوری راهبرد معکوس در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار میگیرد، که موضوع مالی رفتاری می باشد.
۱-۷-۲ قلمرو زمانی پژوهش
اطلاعات استفاده شده در این پژوهش محدوده زمانی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰را شامل می شود.
۱-۷-۳ قلمرو مکانی پژوهش
جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
می باشد.
۱-۸- انواع متغیرها
۱-۸-۱ متغیر وابسته[۴]
راهبرد معکوس
یکی از راهبردهای سرمایه گذاری میباشد که همگام و همجهت با نوسانات بازار نمیباشد و بر این اصل استوار میباشد که روند نوسانات اخیر ادامه نخواهد یافت. در راهبرد معکوس توصیه میشود، سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته، به فروش رسد و سهامی که در گذشته عملکرد ضعیفی داشته، خریداری شوند. به عبارت دیگر توصیه میشود سهامی خریداری گردد که در حال حاضر، بازار نسبت به آن سهم بسیار بدبین است و سهامی فروخته شود که بازار نسبت به آن بسیار خوشبین است (اسماعیل ۲۰۱۲، ۲۹).
۱-۸-۲ متغیرهای مستقل[۵]
عامل بازار
همان عامل بتا (β) میباشد، عامل بازار حاصل تفاوت میانگین بازدهی بازار و نرخ بازده بدون ریسک است.
عامل اندازه شرکت[۶]
حاصل تفاوت بازده ماهانه پرتفوی سهام با اندازه کوچک و بازده ماهانه پرتفوی سهام با اندازهی بزرگ، است (اسماعیل ۲۰۱۲، ۲۹).
عامل ارزش دفتری به بازار[۷]
حاصل تفاوت بازده ماهانه پرتفوی سهام با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار بالا و بازده ماهانه پرتفوی سهام با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار پایین میباشد (اسماعیل ۲۰۱۲، ۳۰).
۱-۹- ساختار تحقیق
در فصل اول تحقیق، کلیات تحقیق مد نظر قرار می گیرد.
در فصل دوم، ابتدا ادبیات موضوع بررسی می شود. سپس تحقیقات خارجی و داخلی مرتبط با موضوع ارائه می شود.
در فصل سوم، روش اجرای تحقیق تشریح می شود. متغیرهای وابسته، مستقل و نحوه اندازه گیری آن ها به تفضیل بیان می شود. قلمرو تحقیق، جامعه آماری و نحوه اندازه گیری نیز در این فصل بیان
می شود. نحوه جمع آوری داده ها، تعریف مفاهیم، روش شناسی تحقیق، روش های آماری و آزمون فرضیه ها دراین فصل ارائه گردیده اند.
در فصل چهارم، یافته های تحقیق ارائه گردیده اند. آمار توصیفی در ابتدا ذکر شده است. سپس فرضیه ها و مدل رگرسیون هر فرضیه ارائه شده اند.
در فصل پنجم، در ابتدا خلاصه ای از تحقیق بیان شده و یافته های پژوهش عنوان شده اند و این نتایج با تحقیقات دیگر پژوهشگران مقایسه شده است. و نتایج دیدگاه محقق بیان گردیده است. سپس نتیجه گیری تحقیق ارائه شده و در پایان پیشنهادات محقق برای استفاده کنندگان و پژوهش های آینده در این زمینه ذکر شده است.
۱-۹- خلاصه فصل
در این فصل ضمن بیان مقدمه، بیان مسأله، اهمیت و ضرورت پژوهش،اهداف پژوهش، قلمرو پژوهش، فرضیه های پژوهش و متغیرهای پژوهش ارائه گردیدند و در پایان روش جمع آوری اطلاعات و روش آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل اطلاعات تشریح شدند.