الف) عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال سوم با توجه به جدول ۶-۴ نشان داد که عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی ،که شامل گویه های استادکار بامیانگین۳.۶۱ انباردار بامیانگین۲.۹۸ سرپرست بخش بامیانگین۳.۱۳بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با عوامل نیروی انسانی کارگاهی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۵۷ می باشد نیروی انسانی کار کارگاهی استاد کار برای یادگیری آموزش مهارتهای تخصصی نمره میانگین بالاتری از متوسط را بیان می دارد و نقش موثرتری داشته است. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۳.۸۰ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۱-۳-۵)فرضیه چهارم : مدیریت مجموعه آموزشی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) مدیریت مجموعه آموزشی : نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال چهارم با توجه به جدول ۷-۴ نشان داد که عوامل مدیریت مجموعه آموزشی ،که شامل گویه های باعنوان معاون فنی با بامیانگین۳.۳۴، معاون آموزشی بامیانگین۳.۲۲،مدیرفنی با میانگین ۳.۵۴،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با مدیریت مجموعه آموزشی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۳۷ می باشد .بنابراین درآزمون فرضیه فوق۲.۴۷ z =نشان داده که با احتمال۹۵% بین عوامل مدیریت مجموعه آموزشی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۵-۱-۳-۵)فرضیه پنجم: - علاقه واطلاعات شخصی فرد در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) علاقه واطلاعات شخصی فرد: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال پنجم با توجه به جدول ۸-۴ نشان داد که عوامل علاقه و اطلاعات شخصی فرد ،که شامل گویه های باعنوان میزان علاقه شخصی به رشته تحصیلی با بامیانگین۲.۲۴، میزان اطلاعات قبل از ورود به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۵۳ ،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با علاقه و اطلاعات شخصی فرد بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۲.۸۹ می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۰.۷۳- z =نشان داده که با احتمال۹۵% بین علاقه واطلاعات شخصی فرد وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود ندارد.
۶-۱-۳-۵)فرضیه شش: خانواده در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)خانواده: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال ششم با توجه به جدول ۹-۴ نشان داد که میزان علاقه خانواده به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۶۴، میزان اطلاعات خانواده قبل از ورودبه رشته تحصیلی بامیانگین۳.۳۶ ، سطح سواد خانواده به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۳۵، مسائل ومشکلات مالی خانواده بامیانگین ۳.۳۴،عقاید وفرهنگ خانواده درکسب مهارتهای تخصصی بامیانگین۳.۳۳، بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با خانواده بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۴۰می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۲.۶۷ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین نقش خانواده فرد وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۲-۱-۳-۵)فرضیه هفتم: جامعه در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)نقش جامعه نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال هفتم با توجه به جدول ۱۰-۴ نشان داد که منزلت شغلی فارغ التحصیلان آموزشهای فنی وحرفه ای رشته تحصیلی بامیانگین۳.۴۹،نقش رسانه های گروهی زمینه سازجهت انگیزه وآگاهی رشته تحصیلی بامیانگین۳.۰۸ ، نگرش جامعه به رشته های رشته تحصیلی بامیانگین۳.۵۵، تغیرات سیاسی، اجتماعی،و فرهنگی، اقتصادی،جامعه درکسب مهارتهای بامیانگین ۳.۱۷،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با نقش جامعه بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۳۳می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۲.۲۰ z =نشان داده که با احتمال۹۵% بین نقش جامعه وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۸-۱-۳-۵)فرضیه هشت: فرایند آموزش در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)فرایند آموزش: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال هشتم با توجه به جدول ۱۱-۴ نشان داد که نحوه ارزشیابی دروس کارکارگاهی آموزشهای فنی وحرفه ای رشته تحصیلی بامیانگین۳.۱۷، تطابق بین محتوای آموزشی کارگاهی وزمان اختصاص داده شده برای آموزش رشته تحصیلی بامیانگین۲.۹۰، بازدیدازمراکزصنعتی باتوجه به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۴۳،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با فرایند آموزش بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۱۷می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۱.۱۳ z =نشان داده که با احتمال۹۵% بین نقش جامعه وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۵)فرضیه اصلی : آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
نتایج مربوط به این موضوع مطابق با یافته های بدست آمده نشان داد که ازدیدگاه هنرجویان آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی نقش مثبت دارد.
۱-۴-۵)بررسی نتایج سئوالات تحقیق : هنرآموزان
۱-۱-۴-۵)فرضیه اول : منابع مالی و کالبدی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) منابع مالی و کالبدی: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال اول با توجه به جدول ۱۲-۴ نشان داد که منابع مالی وکالبدی،که شامل گویه های ابزارهای تجهیزاتی که درطول دوره تحصیل به کارمی بردندبامیانگین۴.۱۱ ،محتوای کتب کمک آموزشی بامیانگین۳.۸۹، محتوای کتب تخصصی بامیانگین ۳.۸۹ ، فضای کار کارگاهی محیطی مناسب بامیانگین ۴.۲۳، استفاده ازوسایل سمعی بصری بامیانگین۴.۰۷بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با منابع مالی و کالبدی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۴.۰۴ می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۵.۴۲ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین منابع مالی وکالبدی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد .
۲-۱-۴-۵) فرضیه دوم : توانمندی حرفه ای هنرآموزان درتوسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) توانمندی حرفه ای هنرآموزان: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال دوم با توجه به جدول ۱۳-۴ نشان داد که توانمندی حرفه ای هنرآموزان، شامل گویه های باعنوان نقش سطح مدرک با میا نگین۴.۰۸،سابقه تدریس با میا نگین ۴.۵۴ ،اطلاعات علمی تخصصی تئوری با میا نگین ۴.۳۳،اطلاعات علمی تخصصی عملی با میا نگین ۴.۷۴ ،ویژگی های شخصیتی با میا نگین ۴.۳۴ ،شیوه تدریس هنرآموزان با میا نگین ۴.۱ ،که درکسب مهارتهای شغلی هنرجویان نقش موثرداشته است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با توانمندی حرفه ای هنرآموزان بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۴.۳۶ می باشد . بنابراین درآزمون فرضیه فوق۷.۱۵= zنشان داده که با احتمال۹۹%بین توانمندی حرفه ای هنرآموزان وتوسعه خود اشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۳-۲-۴-۵)فرضیه سوم : عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال سوم با توجه به جدول ۱۴-۴ نشان داد که عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی ،که شامل گویه های باعنوان استادکاربامیانگین۴.۲۱انباردار بامیانگین۳.۲۸ سرپرست بخش بامیانگین۳.۷۴بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با عوامل نیروی انسانی کارگاهی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۷۴ می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۳.۸۹ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۴-۲-۴-۵) فرضیه چهارم : مدیریت مجموعه آموزشی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) مدیریت مجموعه آموزشی : نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال چهارم با توجه به جدول ۱۵-۴ نشان داد که عوامل مدیریت مجموعه آموزشی ،که شامل گویه های باعنوان معاون فنی با بامیانگین۴.۰۲، معاون آموزشی بامیانگین۳.۹۰،مدیرفنی با میانگین ۴.۱۶،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با مدیریت مجموعه آموزشی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۳۷ می باشد .بنابراین درآزمون فرضیه فوق۵.۴۲ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین عوامل مدیریت مجموعه آموزشی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۵-۲-۴-۵)فرضیه پنجم: - علاقه واطلاعات شخصی فرد در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) علاقه واطلاعات شخصی فرد: : نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال پنجم با توجه به جدول ۱۶-۴ نشان داد که عوامل علاقه و اطلاعات شخصی فرد ،که شامل گویه های باعنوان میزان علاقه شخصی به رشته تحصیلی با بامیانگین۴.۵۷، میزان اطلاعات قبل از ورود به رشته تحصیلی بامیانگین۴.۱۸ ،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با علاقه و اطلاعات شخصی فرد بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۲.۸۹ می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۷.۲۱ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین علاقه واطلاعات شخصی فرد وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۶-۲-۴-۵)فرضیه شش: خانواده در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)خانواده: : نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال ششم با توجه به جدول ۱۷-۴ نشان داد که میزان علاقه خانواده به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۶۹، میزان اطلاعات خانواده قبل از ورودبه رشته تحصیلی بامیانگین۳.۹۰ ، سطح سواد خانواده به رشته تحصیلی بامیانگین۳.۹۲، مسائل ومشکلات مالی خانواده بامیانگین ۳.۹۵،عقاید وفرهنگ خانواده درکسب مهارتهای تخصصی بامیانگین۳.۴۳، بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با خانواده بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۷۷می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۴.۰۵ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین نقش خانواده فرد وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۷-۲-۴-۵)فرضیه هفتم: جامعه در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)نقش جامعه: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال هفتم با توجه به جدول ۱۸-۴ نشان داد که عوامل جامعه فرد ،که شامل گویه های باعنوان منزلت شغلی فارغ التحصیلان آموزشهای فنی وحرفه ای رشته تحصیلی بامیانگین۴.۲۳،نقش رسانه های گروهی زمینه سازجهت انگیزه وآگاهی رشته تحصیلی بامیانگین۴.۰۰ ، نگرش جامعه به رشته های رشته تحصیلی بامیانگین۴.۲۱، تغیرات سیاسی، اجتماعی،و فرهنگی، اقتصادی،جامعه درکسب مهارتهای بامیانگین ۳.۸۲،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با نقش جامعه بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۴.۷۰می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۵.۶۳ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین نقش جامعه وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۸-۲-۴-۵)فرضیه هشت: فرایند آموزش در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف)فرایند آموزش: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال هشتم با توجه به جدول ۱۹-۴ نشان داد که عوامل فرایند آموزش ،که شامل گویه های باعنوان نحوه ارزشیابی دروس کارکارگاهی آموزشهای فنی وحرفه ای رشته تحصیلی بامیانگین۴.۱۱، تطابق بین محتوای آموزشی کارگاهی وزمان اختصاص داده شده برای آموزش رشته تحصیلی بامیانگین۴.۳۳، بازدیدازمراکزصنعتی باتوجه به رشته تحصیلی بامیانگین۴.۳۰،بوده است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با فرایند آموزش بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۴.۱۹می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۶.۲۶ z =نشان داده که با احتمال۹۹% بین نقش جامعه وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۵-۵)فرضیه اصلی : آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
نتایج مربوط به این موضوع مطابق با یافته های بدست آمده نشان داد که ازدیدگاه هنرجویان آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی نقش مثبت دارد
۶-۵. بحث ونتیجه گیری
۱-۶-۵)هنرجویان و هنرآموزان:
باتوجه به که محقق بطور مستقیم به مرکز پژوهش های کشور ومرکز پژوهش های وزارت آموزش وپرورش انجام داد هیچ گونه تحقیقی مستقیم ومتقنی درخصوص نقش آموزش های فنی وحرفه ای (رسمی)در توسعه خوداشتغالی انجام نگرفت .محقق برای بحث ونتیجه گیری به پژوهش های که به هریک از فرضیه های پژوهش فوق ارتباط داشته باشد استفاده نموده است.
نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها در خصوص فرضیه اصلی که آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.با پژوهش های صیافی(۱۳۷۱)،شریعت زاده(۱۳۸۰) ،کایو(۱۹۹۸)،شانگ (۱۹۹۱)انجام دادندهماهنگ است ونقش مثبت وتفاوت معنادار ی وجود نداردوبا پژوهش وحید نیا (۱۳۷۰)هماهنگ نیست
۲-۶-۵)فرضیه اول: منابع مالی وکالبدی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که فرضیه منابع مالی وکالبدی با احتمال۹۵% رابطه مثبت و معناداری از دیدگاه هنرجویان وهم ازدیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد وبا پژوهش های:کایو(۱۹۹۸)،گالارت (۱۹۹۲) ، محمودی نژاد(۱۳۸۵)،عبدالغنی زاده (۱۳۷۴)هماهنگ است.
۳-۶-۵)فرضیه دوم: توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خوداشتغالی نقش دارد. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۹%نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان وهم از دیدگاه هنرآموزان وجود دارد که با پژوهش های طالقانی نیا(۱۳۷۱)، گالارت (۱۹۹۲)هماهنگ است.
۴-۶-۵)فرضیه سوم: عوامل کارگاهی در توسعه خوداشتغالی نقش دارند . باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۹% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان وهم از دیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد که با پژوهش های طهماسبی(۱۳۸۵)،عبدالغنی زاده(۱۳۷۴)،صیافی (۱۳۷۱)هماهنگ است.
۵-۶-۵)فرضیه چهارم:مدیریت مجموعه آموزشی در توسعه خوداشتغالی نقش دارند. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۵% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان و با احتمال۹۹% از دیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد که با پژوهش های طهماسبی(۱۳۸۵)،عبدالغنی زاده(۱۳۷۴)،صیافی (۱۳۷۱)هماهنگ است.
۶-۶-۵)فرضیه پنجم :خانواده در توسعه خوداشتغالی نقش دارد. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۹% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان و هم از دیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد. و با پژوهش های شریعت زاده (۱۳۸۰)هماهنگ است اما با لطفی پور(۱۳۸۳) هماهنگ نیست چون پژوهش فوق برای آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی است.
۷-۶-۵)فرضیه ششم:جامعه در توسعه خوداشتغالی نقش دارد. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۵% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان و با احتمال۹۹% از دیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد که با پژوهش کانتر(۱۹۸۹)هماهنگ است.
۸-۶-۵)فرضیه هفتم: فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی نقش دارد. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۵% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان و با احتمال۹۹% از دیدگاه هنرآموزان با خوداشتغالی وجود دارد که با پژوهش های کایو(۱۹۹۸)،طالقانی نیا (۱۳۷۱)هماهنگ است. اماباپژوهش های صیافی (۱۳۷۱)،آزاد(۱۳۸۰)،وحید نیا(۱۳۷۱) تفاوت معنا داری وجود دارد. چون استان قطب صنعتی است و بازدید از طرف هنرستا ن های بر قرار می شودوتراکم هنرجویان در کلاس درس استان کم است.
۹-۶-۵)فرضیه هشتم علاقه واطلاعات شخصی فرد در توسعه خوداشتغالی نقش دارد. باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر مشاهده شده که این فرضیه با احتمال۹۵% نقش مثبت ومعناداری از دیدگاه هنرجویان و با با خوداشتغالی وجود ندارد که با پژو هش شریعت زاده(۱۳۸۰)هماهنگ،اما با پژوهش لطفی پور(۱۳۸۰)تفاوت معنا داری داردچون آموزش های فنی و حرفه ای (غیر رسمی )برای افراد کم سواد و دارای شرایط سنی بالاتر عموما۲۱سال وبالاتر هستنداما هنرجویان بعد از پایان سال اول دبیرستان باید انتخاب رشته نمایندکه بنظر می رسد مشاوران باید اطلاعات بیشتری دراختیار خانواده و دانش آموزان قرار دهند.
پس بطور کلی می توان نتیجه گرفت که بین آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه خود اشتغالی که از سال ۸۲لغایت ۸۵در استان سمنان ازدید گاه هنرجویان وهنر آموزان رابطه مثبت ومعنا داری وجود دارد.
۷-۵.محدودیت های تحقیق
۱- نبود اطلاعات کافی در مورد افراد خوداشتغال که از هنرستان های فنی و حرفه ای وکشاورزی فارغ التحصیل شده باشند.
۲-پراکنده بودن فارغ اتحصیل آموزش هنرستان های فنی و حرفه ای وکشاورزی خوداشتغال در سطح استان.
۳- نتایج پژوهش فقط در چهارچوب تئوری های مورد استناد در این تحقیق قابل تعبیر و تفسیر می باشد.
۴- نبودن تحقیقات در زمینه مورد پژوهش ،بویژه درآموزش و پرورش کارمقایسه و تفسیرها را با مشکل مواجه نموده است.
۵- جامعه آماری این پژوهش صرفا محدود به هنرجویان و هنرآموزان آموزش و پرورش شهرستان های استان سمنان بوده است، لذا درتعمیم نتایج حاصل شده به سایر جوامع آماری رعایت احتیاط الزامی است.
۶- ممکن است برخی از متغیرهای کنترل نشده در تحقیق مانندطولانی بودن زمان فارغ التحصیل وانجام پژوهش ،وضع اقتصادی، اجتماعی،فر هنگی خانوادگی و آموزه های دینی آزمودنیها بر نتایج تحقیق اثر گذاشته باشد.
۷- ممکن است برخی از هنرآموزان وهنرجویان به علت های گوناگون مثل مشغله کاری و ترس از آینده شغلی و …درپاسخ به سئوالات دقت کافی را ننموده باشند.بطور کلی میزان صحت و دقت در پاسخگویی به سئوالات در اختیار محقق نبوده است.
دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای وکشاورزی در توسعه ...