تعیین عوامل موثر بر رفتار متغیرها و نحوه ارتباط آنها
طراحی مدل و شبیهسازی زنجیره ارزش با رویکرد پویاییهای سیستم
تجزیه و تحلیل و تبیین رفتار متغیرهای زنجیره ارزش با بهره گرفتن از مدل طراحی شده
بهبود وضعیت متغیرهای شناسایی شده با اجرای سیاست های بهبود در مدل
۱-۶ روش انجام پژوهش
برای هر پژوهش لازم است تا از بین متدولوژیهای مختلف، روش حلی که با شرایط مساله سازگاری بیشتری دارد انتخاب گردد [۱۰]. بر اساس مطالعه گانشان و تری[۲] متدولوژی های مورد استفاده در حوزه مدیریت زنجیره تامین به چهار دسته اصلی تقسیم میگردد.
۱- مدل های مفهومی و غیرکمی
کاوشهایی که با هدف تعریف، تشریح و ایجاد روشهایی برای مدیریت زنجیره تامین بدون استفاده از مدلهای کمی به تحلیل زنجیره میپردازند.
۲- مطالعات موردی
بررسیهایی که با هدف کمک به زنجیره تامین به جمع آوری داده ها از یک بنگاه و یا صنعت خاص پرداخته و به تحلیل آن می پردازد.
۳- چارچوبها، دسته بندیها و مرور ادبیات
پژوهشهایی که به دسته بندی و توضیح مفاهیم مدیریت زنجیره تامین در جهت فهم و درک بیشتر گستره و عمق مفاهیم میپردازند.
۴- مدلهای کمی (بهینهسازی، شبیهسازی گسسته و پیوسته، مدل احتمالی، ابتکاری و فرابتکاری)
پژوهشهایی که با بهره گرفتن از روشهای کمی به بسط مدلهایی برای مدیریت و بهینه سازی زنجیره تامین میپردازند [۴۲]. [۱۱] [۱۲]
این پژوهش در دسته های ۱، ۲ و ۴ قرار دارد.
روش انجام پژوهش بر مبنای مراحل کلی رویکرد پویایی شناسی سیستم است، که گام به گام پیش میرود. پژوهش با بروز و شناسایی یک مشکل آغاز می شود. پس از بروز مشکل، متغیرهای اثرگذار بر مساله شناسایی شده و فرضیهای پویا برای روش های حل مشکل مطرح می شود، سپس در یک فرایند برگشتی که ممکن است تا پایان پژوهش ادامه داشته باشد ساختار مساله با بهره گرفتن از آمار و اطلاعات اجزای سیستم و نظر خبرگان مدل می شود. در گام بعد مدل شبیهسازی شده و راهکارها شناسایی و آزموده میشوند.
۱-۷ مراحل اجرای پژوهش
مراحل اجرای این پژوهش عبارتند از:
۱- مطالعات کتابخانهای شامل جستوجو در منابع و مراجع موجود در زمینه مدیریت زنجیره تامین، تحلیل زنجیره ارزش، اصول پویایی سیستمها، مدلسازی، شبیه سازی، مدل سازی زنجیره ارزش با رویکرد پویایی سیستم و … اعم از کتاب ها، مجلات، مقالات و پایان نامه های داخل و خارج از کشور
۲- پردازش اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیری از آن
۳- رسیدن به شناختی کامل از اجزا و ارتباطات بین آنها در زنجیره ارزش
۴- ارائه مدلی برای زنجیره تامین با بهره گرفتن از ابزار سیستم داینامیک با کمک اطلاعات به دست آمده و یافتههای پژوهشهای دیگر
۵- آزمون مدل با روشهای شناخته شده و مقایسه رفتار مدل با واقعیت
۶- تدوین و ارائه سیاست هایی برای بهبود زنجیره تامین
۷- مقایسه و تحلیل نتایج به دست آمده از استراتژی های گوناگون
۱-۸ جامعه آماری و روش گردآوری اطلاعات
داده های اصلی مورد نیاز این پژوهش از آمار ماهیانه قیمت مرغ زنده، گوشت مرغ، ذرت، کنجاله سویا، گندم و مکمل دان گوشتی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و طیور کشور در دوره زمانی فروردین ۱۳۸۷ تا تیر ۱۳۹۲، آمار میزان تولید ماهانه جوجه یکروزه گوشتی و مادرگوشتی انجمن صنفی جوجه یکروزه کشور در فاصله زمانی فروردین ماه ۱۳۸۵ تا تیر ماه ۱۳۹۲ و از آمار میزان تولید سالانه جوجه، مرغ زنده و مصرف مرغ معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی سالهای ۸۶ تا ۹۱ به دست آمده است. از این داده ها جهت استخراج رفتار واقعی متغیرها و نیز آزمون مدل و نتایج شبیه سازی استفاده شده است.
۱-۹ کاربرد های پژوهش:
این پژوهش می تواند عوامل اثرگذار در صنعت مرغ را شناسایی کرده و همچنین به این پرسش
میدهد که سرمایه گذاری در کدامیک از استراتژی های این صنعت بیشترین سود را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان همراه دارد.
۱-۱۰ محدودیت های پژوهش
عوامل زیادی میتوانند این پژوهش را محدود کنند که شامل این موارد میشوند:
۱) پیچیدگی بیش از حد زنجیره تامین مرغ و دست داشتن عوامل متعدد در این زنجیره
۲) عدم اندازه گیری و وجود ابهام در بسیاری از شاخص های این زنجیره
۳) اشتباه بودن برخی از آمارها و عدم هماهنگی در بین آمار بخشهای مختلف زنجیره
۴) نبود هماهنگی بین آمارهای نهادهای گوناگون
۵) ناقص بودن و یا به روز نبودن بسیاری از اطلاعات و آمارهای نهادهای دولتی
۶) محرمانه شمردن برخی از اطلاعات
فصل دوم
ادبیات پژوهش
۲-۱ مقدمه
در این بخش ابتدا علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ، سپس سیاست های دولت در مواجه با این صنعت به عنوان تنها متولی بهبود این صنعت در کشور تشریح می شود. پس از آن پژوهش هایی در موضوع پیش بینی و مدیریت کلان صنعت مرغ در ایران و جهان انجام شده است بیان می شود. در آخر نیز پژوهش های پیشین نقد شده و نوآوری های این پژوهش نسبت به آنها تشریح می شود.
۲-۲ علل نوسان قیمت و مقدار تولید در صنعت کشاورزی
از آنجا که تولید در بازار محصولات کشاورزی زمانبر است، بدون دخالت دولت نوسان قیمت و مقدار محصول مبادله شده در بازار امری طبیعی است. به عبارت دیگر، برخلاف محصولات صنعتی که میتوان مدت فرایند تولیدشان را تغییر داد، برای تکمیل فرایند تولید محصولات کشاورزی باید مدت زمان معینی سپری شود. هرچند میتوان با به کارگیری فناوریهای پیشرفتهتر تولید، میزان آن را تغییر داد اما به هرحال نمی توان به طور کامل آن را تحت کنترل درآورد. به همین دلیل، عرضه این محصولات در دوره های کوتاه مدت انعطافپذیری کافی برای پاسخ گویی به نوسانات تقاضا را ندارد. این واقعیت موجب بروز نوسانات مختلف در بازار این محصولات می شود [۱۱]. [۱۳]
روند تولید گوشت مرغ همانند یک زنجیر از حلقههای متفاوتی تشکیل شده است و دوام و پایداری یک زنجیر به سلامت و اتصال حلقههای آن بستگی دارد. دو نوع سیستم تولید در صنعت مرغ وجود دارد: سیستم مستقل و سیستم یکپارچه. به سیستمی که هریک از اجرای زنجیره ارزش صنعت مرغ به صورت مجزا مدیریت شود، مستقل گفته می شود. شرکتهای تولیدی در ایران عمدتا به صورت مستقل کار
می کنند. در سیستم تولید یکپارچه، به دلیل وجود یک مدیریت واحد در بخشهای مختلف (به صورت خصوصی، تعاونی و یا قراردادی)، تمامی نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و با بهره گرفتن از ابزارهای مدیریتی میتوان بهترین شیوه و برنامه پرورشی را انتخاب کرد [۶]. [۶]
نوع رفتار تولید کنندگان صنعت مرغ و افزایش تولید در زمان افزایش قیمت و کم شدن تولید در زمان کاهش قیمت موجب می شود همیشه شاهد نوسانهای دورهای باشیم. بیشترشدن تمایل به خرید در مصرف کنندگان در زمان افزایش قیمت نیز عاملی برای تشدید این نوسان می شود. واضح است این نوسانات، برنامه ریزی تولید، بازار و همچنین رفاه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار
میدهد؛ از این رو، بیشتر دولت ها به روش های مختلف برای حل این مشکلات و با هدف کاهش یا تعدیل این نوسانات، در بازار دخالت می کنند. نکته مهم این است که سیاست های دولت برای رسیدن به اهداف موردنظر، باید طوری برنامه ریزی شود که با دخالت به موقع در خرید یا فروش محصولات و نهادههای دامی مانع نوسان بیش از حد قیمت و مقدار تعادلی بازار شود [۱۱]. [۱۳]
۲-۳ سیاست های دولت در صنعت مرغ
دخالت دولت در بازار گوشت مرغ بعد از انقلاب به چهار دوره مشخص تفکیک می شود.
راهنمای نگارش مقاله در مورد عنوان ارائه ی مدلی برای بررسی سیاست های بهبود زنجیره ارزش صنعت مرغ ...