دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات ...
- . دفتر فنی مالیاتی، گزارش شماره ۳۹۷۶/۵/۳۰-۲۸/۱۲/۱۳۶۹٫ ↑
- . رای هیات عمومی شورایعالی مالیاتی، شماره ۵۴۹۱/۴/۳۰ مورخ ۱۹/۴/۱۳۷۰٫ ↑
- . ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم، اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰، “تا میزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۰- درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوقبگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف میشود" ↑
-
- . بند الف تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور؛ سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده(۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۳، مبلغ یکصدو بیست میلیون (۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال در سال تعیین میشود و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (۱۰%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (۲۰%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور تعیین میگردد. ↑
- . بند ۱۴ ماده ۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی ،مشمولات قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان." ↑
- . تبصره ۳، ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰: “کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهرهبرداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال از پرداخت پنجاه درصد (۵۰%) مالیات متعلق معاف هستند." ↑
- . حسنی، حسن، حقوق تعاون و حقوق تجارت، تهران، میزان، ۱۳۸۴، ص ۲۶٫ ↑
- . http://www.donya-e-eqtesad.com/news/596063
Visited data: 30/jan/2014 ↑
- . بررسی ساختار تشکیلاتی بخش تعاون در راستای اصلاح قانون بخش تعاون، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، آبان ۱۳۹۰، شماره ۱۲۰۱۰، ص، ۳٫ ↑
- . لطیفیان، احمد، بررسی عملکرد شرکتهای تعاونی کشاورزی استان خراسان بزرگ، دو ماهنامه دانشور، سال سیزدهم، شماره ۲۰، ۱۳۸۵، ص ۶۴٫ ↑
- . لطیفیان، احمد، بررسی عملکرد شرکتهای تعاونی کشاورزی استان خراسان بزرگ، دو ماهنامه دانشور، سال سیزدهم، شماره ۲۰، ۱۳۸۵، ص ۶۶٫ ↑
- . لطیفیان، احمد، بررسی عملکرد شرکتهای تعاونی کشاورزی استان خراسان بزرگ، دو ماهنامه دانشور، سال سیزدهم، شماره ۲۰، ۱۳۸۵، ص ۶۶٫ ↑
- . تبصره ۶ مکرر، ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی به موجب قانون اصلاح سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، ۸/۱۱/۱۳۸۶: ” درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام مشمول ۲۵ درصد تخفیف از نرخ موضوع این ماده می باشد." ↑
- . ارزیابی عملکرد وزارت تعاون در توسعه تعاونیها، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۸، شماره ۱۰۳۸۲، صص ۳-۵٫ ↑
- . ماده ۱۴۱ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی ۲۶/۱۱/۱۳۷۶: “(الف) صددرصد (۱۰۰%) درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی و محصولات بخش کشاورزی (شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع) و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و پنجاه درصد (۵۰%) درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیرنفتی به خارج از کشور صادر میشوند از شمول مالیات معاف هستند. فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کشاوزی و جهاد سازندگی و وزارتخانههای صنعتی به تصویب هیأت وزیران میرسد.
(ب) صددرصد (۱۰۰%) درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا میشوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر میشوند از شمول مالیات معاف است.
تبصره: زیان حاصل از صدور کالاهای معاف از مالیات در مورد کسانی که غیر از امور صادراتی فعالیت دیگری هم دارند، در محاسبه مالیات سایر فعالیتهای آنان منظور نخواهند شد." ↑
- . روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۷۹۱، صفحه ۹ (بورس)، مهرداد حاجی ابوالحسنی. ↑
- . ماده ۱۴۲ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی ۷/۲/۱۳۷۱: “درآمد کارگاههای فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیههای تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است." ↑
- . ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰: “درآمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخشهای تعاونی و خصوصی که از اول سال ۱۳۸۱ به بعد از طرف وزارتخانههای ذیربط برای آنها پروانه بهرهبرداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد میشود، از تاریخ شروع بهرهبرداری یا استخراج به میزان هشتاد درصد (۸۰%) و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد (۱۰۰%) و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) این قانون معاف هستند. ↑
- . ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخشهای تعاونی و خصوصی … از تاریخ شروع بهرهبرداری یا استخراج، به میزان هشتاد درصد (۸۰%) و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد (۱۰۰%) و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) این قانون معاف هستند." ↑
- . بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ ” پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه." ↑
- . تبصره (۲) ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “معافیتهای موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران و پنجاه کیلومتری مرکز اصفهان و سی کیلومتری مراکز استانها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری به استثنای شهرکهای صنعتی استقرار یافته در شعاع سی کیلومتری مراکز استانها و شهرهای مذکور نخواهد بود." ↑
- . ماده ۱۳۴ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ و ۲۷/۳/۱۳۸۸"درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفهای، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها، و درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند همچنین درآمد باشگاهها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیتهای منحصراً ورزشی از پرداخت مالیات معاف است." ↑
- . ماده ۱۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم، اصلاحی و الحاقی مصوب ۷/۲/۱۳۷۱: “درآمد ناشی از فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی مراکزی که دارای پروانه تحقیق از وزارتخانههای ذیصلاح میباشند به مدت ده سال از تاریخ اجرای این اصلاحیه طبق ضوابط مقرر در آییننامهای که به پیشنهاد وزارتخانههای فرهنگ و آموزش عالی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، از پرداخت مالیات معاف میباشد. ↑
- . بازشناسی معافیتهای مالیاتی، گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، کد ۱۷۰۱۱۲۵، شماره۳۰ از سری گزارشهای بودجه، ۱۳۷۴، ص۷٫ ↑
- . مروری بر وضعیت نظام مالیاتی ایران، گزارش دفتر بررسیهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۰، ص ۲٫ ↑
- . ماده (۱۳۱) قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانهای میباشد به شرح زیر است:
تا میزان سی میلیون (۳۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (۱۵%).
تا میزان یکصد میلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون (۳۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به نرخ بیست درصد (۲۰%).
تا میزان دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت بـه مازاد یکصد میلیون (۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به نرخ بیست و پنج (۲۵%).
تا میزان یک میلیارد (۱۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیـات سـالانـه نسـبـت بـه مـازاد دویـسـت و پـنـجـاه میـلیـون (۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به نرخ سی درصد (۳۰%) نسبت به مازاد یک میلیارد (۱۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد (۳۵%). ↑
- . ویژه، محمد رضا، مفهوم اصل برابری در حقوق عمومی نوین، نشریه حقوق اساسی، سال دوم، شماره۲، ۱۳۸۳، ص ۲۴۲٫ ↑
- . فیلم نامه نویسی، تهیه کنندگی، کارگردانی، صدا برداری، صداگذاری، فیلم برداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین گری، مدیریت تدارکات، فیلم برداری، جلوههای ویژه، بازیگری، بدلکاری، چهره پردازی، خدمات لابراتواری فیلمسازی، عکاسی، گویندگی، منشیگری صحنه، مدیریت تولید فیلم، آهنگسازی، دوبلوری، انیمیشن سازی، مستندسازی، مونتاژ گری، بازیگردانی، نورپردازی، دستیار کارگردان و صدا برداری و نمایش فیلم و پخش و فروش آثار تصویری. ↑
- . آهنگسازی، تنظیم کننده آهنگ، نوازندگی، شعر، خوانندگی، ضبط و صداگذاری و تکنوازی، پخش و فروش آثار صوتی. ↑
- . نمایشنامه نویسی، کارگردانی، تهیه کنندگی، صدابرداری، طراحی صحنه، نورپردازی، بازیگری، مدیریت تدارکات، چهره پردازی، نمایش صحنهای (scene)، روحوضی، پرده خوانی، تعزیه، خیمه شب بازی، عروسکی، سیاه بازی و خیابانی. ↑
- . نقاشی، طراحی خوشنویسی، مجسمه سازی، نگارگری. ↑
- . طاهری تاری، میرمحسن، پیشین، ص ۱۱۰٫ ↑
- . همان، ص ۱۱۰٫ ↑
- . ماده ۲۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “در هر مورد که به موجب مقررات این قانون تکلیف یا وظیفهای برای دفاتر اسناد رسمی مقرر گردیده است در صورت تخلف علاوه بر مسئولیت تضامنی سردفتر با مؤدی در پرداخت مالیات یا مالیاتهای متعلق مربوط، مشمـول جریمـهای معـادل (۲۰%) آن نیز خواهد بود و در مورد تکرار به مجازات مقرر در تبصره (۲) ماده (۱۹۹) این قانون نیز با رعایت مقررات مربوط محکوم خواهد شد." ↑
- . تبصره ۳ ماده ۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، ۱۳۶۶: “دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و محاکم دادگستری و سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و اداره سرپرستی صغار و محجورین و همچنین بانکها و سایر موسسات مجاز نخواهند بود به مفاد وصیتنامهای ترتیب اثر دهند مگر این که گواهینامه اداره امور مالیاتی مبنی بر این که وصیتنامه مذکور از طرف وصی یا وراث به اداره امور مالیاتی صلاحیتدار تسلیم شده است ارائه گردد." ↑
- . تبصره ۲ ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ و ۲۵/۹/۱۳۸۸: “از هر نقل و انتقال سهام و سهمالشرکه و حق تقدم سهام و سهمالشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (۴%) ارزش اسمی آنها وصول میشود. از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و سهمالشرکه و حق تقدم سهام مکلفاند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلفاند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال کنند." ↑
- . ماده ۱۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مجلس شورای اسلامی، مصوب ۱۳۶۶: “در کلیه مواردی که معاملات مربوط به فصل چهارم از باب دوم (مالیات بر ارث) و همچنین فصول اول (مالیات بر درآمد املاک) و ششم (مالیات بر درآمد اتفاقی) باب سوم این قانون به موجب سند رسمی صورت میگیرد صاحبان دفاتر اسناد رسمی مکلفاند فهرست خلاصه معاملات هر ماه را تا پایان ماه بعد در مقابل اخذ رسید به اداره امور مالیاتی ذیربط در محل تسلیم نمایند." ↑