- معافیت مالیاتی
- دسترسی به اطلاعات بازارها
- عوامل جمعیت شناختی
- الگوهای سبک زندگی
- رقبای جهانی
- نگرش به کالای خارجی
- مزیت رقابتی
- و رقبای داخلی به ترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند.
بر اساس محاسبات و مراحل انجام شده سؤالات فرعی تحقیق را میتوان به صورت زیر پاسخ داد:
سوال۱: جنبه های حمایتی شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (ایفیک) از پروژه های صادراتی کدامند؟
این شاخص ها با مراجعه به وب سایت تخصصی شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (ایفیک) استخراج گردیدند. بنابراین در بخش ادبیات با تشریح این شاخص ها در قسمت معرفی ایفیک، سعی شد تا دیدی کلی از حمایت های این شرکت را به خودرو سازان و دیگر صنایع متقاضی برای تامین مالی بدهیم. این شاخص ها عبارتند از:
- سرمایه گذاری درقالب همکاری مشترک با اشخاص حقیقی وحقوقی در خارج از کشور
- اعطای تسهیلات بصورت وام
- کاهش ریسک سرمایه گذاری
- شناسایی پروژه های سودآور
- فراهم کردن حمایت های سیاسی
- فراهم کردن حمایت های حقوقی
- سهولت دست یابی به خط اعتباری کشورها
سوال۲. شاخص های شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران برای حمایت از پروژه های صادراتی کدامند؟
شاخص های شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) از طریق مراجعه به شرکت و مصاحبه با کارشناسان و مراجعه به سایت اختصاصی این شرکت، استخراج گردید و در قسمت ادبیات به تفصیل شرح داده شدند. این شاخص ها به همراه دیگر شاخص های استخراج شده از ادبیات، در پرسشنامه های دلفی، دیماتل و تحلیل شبکه مورد استفاده و سنجش واقع شدند. برخی از این شاخص ها عبارتند از:
- نسبت های مالی بنگاه
- حضوربنگاه در بورس
- سوابق و نوع شرکت
- مطالعات بازار به وجود آمده
- ساختارمالکیت شرکت
- گزارشات امکان سنجی معتبر
سوال ۳. شاخص های مهم صادراتی برای شرکتهای خودرو سازی درایران، کدامند؟
به منظور دستیابی به مهمترین شاخص ها برای انتخاب بازار هدف، ابتدا میبایست در حد امکان به جمع آوری شاخص های موجود در زمینه مربوطه پرداخته شود. بدین منظور سعی شد تا منابع داخلی و خارجی و مدلهای مطرح شده در زمینه انتخاب بازار هدف برای خودرو بررسی گردد و از کارشناسان شرکت ایران خودرو نیز شاخصهای مهم سوال شود. حاصل جستجوهای کتابخانه ای، مطالعه منابع، بررسی مدلها و نظرخواهی از کارشناسان به صورت دسته بندی شده در جدول ۲-۱۰ آمده است که به منظور جلوگیری از تکرار مباحث از آوردن آن در این قسمت خودداری شده است.
سوال۴. مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری بهینه در زمینه تامین مالی پروژه های صادراتی کدامند؟
به منظور یافتن عوامل موثر بر تصمیم گیری، پس از مطالعه مقالات و مدلهای موجود در این زمینه، به استخراج ۶ عامل مهم از بین عوامل مطرح شده در مقالات و عوامل سنجیده شده در مدلها، برمبنای فراوانی آنها و نظر اساتید، منتهی شد که این عوامل عبارتند از: توانایی بنگاه، شرایط و جایگاه بین المللی بنگاه، محیط اقتصادی، محیط رقابتی، محیط سیاسی – قانونی و محیط فرهنگی- اجتماعی.
این عوامل به عنوان ۶ خوشه اصلی تحقیق بوده وشاخصها در این خوشه ها قرار گرفتند. میزان اثرگذاری این شاخص ها نیز به وسیله ی تکنیک دیماتل مشخص گردید که به ترتیب زیر است:
- توان بنگاه با مجموع ضرایب حدی ۲۹۹۳۸۳/.
- محیط اقتصادی با مجموع ضرایب حدی ۲۵۱۷۳۹/.
- شرایط و جایگاه بین المللی بنگاه با مجموع ضرایب حدی ۱۸۹۳۷۵/.
- محیط سیاسی – قانونی با مجموع ضرایب حدی ۱۵۱۳۶۷/.
- محیط رقابتی با مجموع ضرایب حدی ۰۵۷۷۱۶/.
- محیط فرهنگی – اجتماعی با مجموع ضرایب حدی ۰۵۰۴۲۱/.
همانگونه که بیان شد، عوامل ۶ گانه فوق در پرسشنامه دیماتل به منظور تعیین اثرگذاری و اثرپذیریشان سنجیده شدند. با توجه به تجزیه وتحلیل خروجی دیماتل که مبتنی بر نظرات کارشناسان و خبرگان شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) و کارشناسان بخشهای صادرات و فروش ایران خودرو میباشد، توانایی بنگاه بیشترین اثرگذاری را در این زمینه داشته است و پس از آن، شرایط و جایگاه بین المللی بنگاه و محیط اقتصادی در اولویت های بعدی هستند. ابعاد گسترده تر این تکنیک در فصل ۴ به طور کامل تشریح شده است.
سوال۵. شاخص های مورد نظر خودروسازان برای ارائه به شرکت سرمایه گذاری ایران برای حضور در عرصه بین المللی کدام است؟
برای جواب دادن به سوال پنجم، نیاز است مروری بر روند انجام تحقیق داشته باشیم. در مرحله اول تحقیق (ادبیات) با انجام مطالعات کتابخانه ای و بررسی کتب و مقالات مربوطه به استخراج شاخص ها از این مقالات و مدلها پرداخته و شاخص های مهم در زمینه انتخاب بازار هدف برای خورو را دسته بندی کرده و در ۶ دسته جای دادیم. دسته ها و شاخص های مربوط به آنها را با توجه به تکنیک های MADM وارد پرسشنامه نموده و آنها را در اختیار کارشناسان و خبرگان شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) و بخش های صادرات و فروش شرکت ایران خودرو قرار داده و پس از تکمیل، داده ها را با تکنیک های دیماتل و تحلیل شبکه، تجزیه و تحلیل نمودیم. در واقع ۲۷ شاخصی که در گام آخر بر مبنای آنها پرسشنامه طراحی گردید، شاخص های مورد نظر خودرو سازان بوده که در نهایت نیز اولویت بندی گردیدند. در اینجا از ذکر شاخص ها صرف نظر نموده و برای مشاهده، به جدول۳-۱ ارجاع میدهیم.
نتیجه گیری