رفتار صادرات محور
۵ تا ۸
دسترسی به منابع مالی
۹ تا ۱۲
شدت رقابت
۱۳ تا ۱۶
عملکرد محصول جدید صادراتی
۱۷ تا ۲۰
جمع
۲۰
۳-۷-۱ نحوه امتیازبندی پرسشنامه
برای رتبه بندی داده های این پژوهش از مقیاس رتبهای استفاده شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شد که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نماید. از طریق این مقیاس می توان حساسیت، تعقل و باور پاسخدهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس۵ گزینهای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از کاملاّ موافقم (۱) تا کاملاّ مخالفم (۵) امتداد خواهد یافت.
۳ ابزار پژوهش
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری مورد نظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد. دراین تحقیق برای افزایش روایی از نظرات اساتید متخصص در رشته مدیریت بازرگانی – بازاریابی و همچنین مدیران و کارشناسان در شرکت های صادراتی استان کرمانشاه استفاده شده است.
پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است.به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. “پایایی کامل” واقعاً به ندرت دیده میشود و در صورت مشاهده قبل از هر چیز باید به نتایج شک کرد.برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود. در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه استفاده شده است که به شرح جدول زیر می باشد:
جدول ۳-۶ مقادیر آلفای کرونباخ به تفکیک هر یک از مؤلفه ها
عوامل
تعداد سؤالات
مقدار آلفای کرونباخ
رفتار کارآفرینانه
۴
۷۵۲/۰
رفتار صادرات محور
۴
۸۴۵/۰
دسترسی به منابع مالی
۴
۷۹۵/۰