فرضیه فرعی 2 : انصاف در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 3 : گشودگی در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 4 : ثبات در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 5 : شایستگی در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه توصیفی – بخش دوم(2) :
فرضیه اصلی : تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 1 : تعهد عاطفی در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 2 : تعهد مستمر در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه فرعی 3 : تعهد هنجاری در بین کارکنان دانشگاه کاشان در سطح مطلوبی قرار دارد.
فرضیه رابطه ای – بخش سوم(3) :
فرضيه اصلي : بين اعتماد و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضيه فرعي 1 : بین توجه و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضيه فرعي 2 : بین انصاف و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضيه فرعي 3 :بین گشودگي و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضيه فرعي4 : بین ثبات و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضيه فرعي5: بین شايستگي و تعهد سازماني در بين كاركنان دانشگاه كاشان رابطه معناداری وجود دارد.
1 – 6 ) مدل مفهومی تحقیق :
هدف ما در اين پژوهش بررسي رابطه بين اعتماد و تعهد سازماني كاركنان دانشگاه كاشان مي باشد.جامعه آماری مورد نظر کلیه کارکنان اعم ازهیئت علمی و کارمندان رسمی ، پیمانی و قرارداد معین دانشگاه کاشان می باشد.
براي بررسي تعهد سازماني از مدل آلن و ماير(1990) و براي بررسي اعتماد از مدلهای مختلف نظیر میشرا(1994) ، حسن زاده (1383) استفاده شده است .
با توجه به اين دو مدل ، مدل مفهومي اين پژوهش به صورت زير ارائه مي گردد :
(شکل1-1) مدل مفهومي پژوهش
1 – 7 ) اهداف تحقیق :
اهداف تحقیق متناظر با بخش های مختلف تحقیق عبارتند از :
1 – ارزیابی سطح اعتماد و ابعاد اعتماد در بین کارکنان دانشگاه کاشان
2 – ارزیابی سطح تعهد سازمانی و ابعاد آن در بین کارکنان دانشگاه کاشان
3 – ارزیابی رابطه بین تعهد و اعتماد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه کاشان
4 - ارائه پيشنهادهاي لازم به منظور بهبود وضعيت اعتماد بين كاركنان و مديران .
1 – 8 ) قلمرو تحقیق :
1 – 8 – 1 ) قلمرو موضوعی : به طور عام مباحث رفتار سازمانی و بطور خاص مباحث روان شناسی سازمانی و مفاهیم اعتماد و تعهد سازمانی می باشد.
1–8 – 2)قلمرو زمانی: اطلاعات و داده های این تحقیق مربوط به تابستان سال 1393 شمسی می باشد.
1 – 8 – 3 ) قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق دانشگاه دولتی کاشان می باشد.
1 – 9 ) تعاریف واژه های تحقیق :
1 – 9 - 1 ) تعریف مفهومی :
تعریف مفهومی همان تعریفی است که در فرهنگ لغات برای هر کلمه آورده می شود و معمولا با این کار معانی متعدد یک لغت محدود می شود و معنی مورد نظر شما در آن مشخص می شود. مثل: حَکَم( کسی که بین من و شما داوری می کند)، حِکَم( مجموعه پندها و اندرزها)، حُکم( امر، دستور و فرمان) که هرچند از نوشتار مشابهی برخوردارند اما معانی مختلفی دارند.
اعتماد[22] : دستاورد ونتیجه مدیریت خوب است . به عبارت دیگر نمی توان اعتماد را مدیریت کرد بلکه با رفتار های مدیریتی مناسب و با درک متقابل بهتر انتظارات می توان آن را ایجاد و حفظ کرد(مای و هنگین ، 2006)
تعهد سازمانی[23] : تعهد سازمانی عبارتست از حالتی که کارمند سازمان ، اهداف و سازمانی که در آن کار می کند را معرف خود می داند و آرزو می کند که در عضویت آن سازمان بماند. (رابینز ، 1387) تعهد عبارتست از نگرش های مثبت و یا منفی افراد نسبت به کل سازمانی که در آن فعالیت می کنند.
ابعاد اعتماد: که در این تحقیق بر اساس مدل مفهومی تحقیق شامل : توجه ، گشودگی ، شایستگی ، انصاف و ثبات می باشد.
توجه[24] : ملاحظه ی کلیه نیازهای کارکنان از جانب مدیران سازمان( اسمیت ، 2005)
انصاف[25] : طرز تلقی مثبت کارکنان نسبت به عملکرد سازمان در پرداخت حقوق و مزایا(اسمیت ، 2005)
گشودگی[26] : به میزان تسهیم و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران اشاره می کند. در واقع این بعد اعتماد به میزان پذیرش نظرات و تجربیات دیگران ، تفکر انعطاف پذیر و مضایقه نکردن از ارائه اطلاعات لازم برای پیشرفت سایر افراد ، گروه ها یا سازمان اطلاق می شود (اسمیت ، 2005)
ثبات[27] : به قابل اتکا بودن ، قابل پیش بینی بودن و قضاوت مناسب در برخورد با موقعیت ها و سازگاری بین حرف و عمل اشاره می کند (اسمیت ، 2005)
شایستگی[28] : دارا بودن مهارت های لازم برای تصمیم گیری اثربخش از جنب مدیران (اسمیت ،2005) . شایستگی دانش و مهارت های میان افراد و دانش و مهارت های فنی را در بر می گیرد(رابینز ،2003)
دانشگاه[29] : نهادی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری می باشد. نهادی برای آموزش عالی که سه ویژگی اصلی دارد:
-
- دانشکدههایی در رشتههای گوناگون دانش - تسهیلاتی برای پژوهش استادان و دانشجویان
-
- رتبههای آموزشی که به دانشجویان و استادان داده میشود.
1 – 9 – 2 ) تعاریف عملیاتی
تعريف عملياتی، مفاهيم را لمسپذير ميکند و روشهاي اندازهگيري را که ملاکهايي براي کاربرد تجربي مفاهيم به دست ميدهد، طرح و خلاصه ميکند. بطور خلاصه با این تعریف مشخص می کنیم که ما قصد داریم هر متغیر را چطور اندازه گیری کنیم. مثلا اگر بخواهیم سبک مدیریت یک مدیر را تعریف کنیم اول با مراجعه به کتاب یا سایر منابع اطلاعاتی به تعریف مفهومی سبک مدیریت پرداخته و در تعریف عملیاتی بیان می کنیم که مثلا با پرسشنامه استاندارد سبک مدیریت بطور عملی سبک مدیریت مدیران را اندازه گیری نموده و نمره حاصله نشان دهنده نوع سبک مدیریت فرد مورد نظر است. یا وقتی هوش هیجانی را اندازه گیری می کنید در تعریف عملیاتی بیان می کنید که نمره کلی پرسشنامه نمره هوش هیجانی یا مثلا نمره حاصل از سؤالات 1 تا 5 نشان دهنده مؤلفه اول هوش هیجانی است. یا در تحقیقات تجربی یا نیمه تجربی تعریف می کنید که در صورت وارد کردن متغیر خاصی میزان اضطراب آزمودنی با نوع واکنش او به متغیر وارده اندازه گیری می شود .
تعهد : براساس پرسشنامه استاندارد شده آلن و مایر در قالب 24 سوال پژوهشی سنجیده می شود که سئوالات 1 الی 8 مربوط به مولفه ی تعهد عاطفی ، سئوالات 9 الی 16 مربوط به تعهد مستمر و سئوالات 17 الی 24 مربوط به مولفه ی تعهد هنجاری می باشند .