شکل ۴- ۴: هیستوگرام متغیر تداعی برند ۶۹
شکل ۴- ۵: هیستوگرام متغیر شبیهسازی ۷۰
شکل ۴- ۶: هیستوگرام متغیر میزان اطلاعات ۷۱
شکل ۴- ۷: هیستوگرام متغیر رفتار مصرف کننده ۷۲
شکل ۴- ۸:مدل ساختاری در حالت استاندارد ۷۶
شکل ۴- ۹: مدل عملیاتی پژوهش ۸۲
چکیده
تبلیغات شکلی از ارتباطات است که قصد متقاعد کردن مخاطب (بینندهها، خوانندهها و یا شنوندهها) برای خرید یا انجام عملی در مورد محصولات، اطلاعات و یا خدمات و… را دارد. تحقیق پیش روی رابطه بین متغیرهای مستقل که عوامل محیطی و عوامل عاطفی میباشند را با جنبه رفتاریی و نگرشی رفتار خرید مصرف کننده بررسی نموده است. برای این کار محقق پاسخ های ۳۸۴ پاسخ دهنده را که مشتریان بیمه عمر و شخص ثالث در شرکتهای بیمه ایران، آسیا و البرز بوده اند را ثبت و ضبط نموده است. لازم به ذکر است پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، کشف روابط بین متغیرها علی واز نظر شیوه جمعآوری داده ها از مخاطبین، توصیفی-پیمایشی میباشد و به دنبال پاسخ به این سؤال میباشد که پاسخهای عاطفی و محیطی بر رفتار خرید مشتریان تاثیری دارد؟ داده های پژوهش نیز از طریق پرسشنامه توزیع شده بدست آمده است که تلخیص داده ها با بهره گرفتن از نرمافزار Spss22 و مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرمافزار Amos18 صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد ضریب مسیر بین پاسخهای محیطی و رفتارهای خرید مشتری معنیدار بوده و برابر با ۵۸/۰ میباشد. همچنین ضریب مسیر بین پاسخهای عاطفی و رفتارهای خرید مشتری نیز معنیدار بوده و برابر با ۴۲/۰ به دست آمده است. بنابراین میتوان گفت بین پاسخهای عاطفی و پاسخهای محیطی با رفتارهای خرید مشتری ارتباط معنیداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
عامل محیطی، شبیهسازی اطلاعات، میزان اطلاعات، عامل عاطفی، لذت، نفوذ، برانگیختگی، تداعی برند، رفتار خرید مصرف کننده.
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
این یک عقیده رایج در میان مدیران شرکتها است که تبلیغات نقش محوری در رفتار مصرف کنندگان دارد. امروزه تصور جهان بدون تبلیغات، تقریباً غیرممکن است و شاهد این مدعا آن است که هر فرد خواسته یا ناخواسته در محیط زندگی خود، روزانه در معرض صدها آگهی پیام تبلیغی و ترویجی قرار دارد. تاثیرپذیری ما از این انبوه پیام و اطلاعات به این دلیل که انسان همواره به اطلاعات، ارتباطات و مصرف کالا نیازمند است، اجتناب ناپذیر است. تبلیغات به شرکتها و سازمانها اجازه میدهد که پیامشان را به بهترین شیوه انتقال دهند و آن را تا جایی که لازم باشد، تکرار کنند. درواقع تبلیغات یکی از ابزار های مهم در پیشبرد فروش است که روی رفتار مصرف کننده اثر مثبت می گذارد. البته تبلیغاتی می تواند اثربخش باشد که، بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، تاثیر خاطرهانگیز داشته باشد، واکنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطب را بیدار نماید. عوامل عاطفی و محیطی متعددی بر رفتارهای خرید مشتریان ناشی از تبلیغات تاثیر می گذارد که شناخت این عوامل و میزان تاثیر آنها بر رفتار مصرف کننده می تواند راهنمای مناسبی برای هدایت شرکتها و سازمانها در دستیابی به جذب بیشتر مشتریان و هدایت راهکارهای بازاریابی آنها باشد. بنابراین لازم است که شرکتها تاثیر هر یک از عوامل را بررسی کرده و منابع محدود خود را بر اساس آن، به ارائه ارزش برتر به مشتری تخصیص دهند که این خود می تواند عامل موثر بر روی مصرف کنندگان کالا و خدمات باشد. در واقع میتوان گفت که این پژوهش هم به دنبال بررسی همین تاثیر میباشد.
در این فصل کلیات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته، بدین ترتیب که در ابتدا به شرح و بیان مسأله پژوهشی پرداخته شده تا مبانی لازم جهت توجیه چرایی انجام پژوهش حاضر فراهم آید، در ادامه اهداف پژوهش بیان شده و به تبع آن اهداف فرضیات پژوهش ارائه شده اند. سپس قلمرو پژوهش به لحاظ زمانی و مکانی معین شده و روش مورد استفاده در پژوهش حاضر به اختصار توضیح داده شده است. در نهایت نیز به تعریف کاربردی واژههای پژوهش پرداخته شده تا مطالعه پژوهش حاضر بهصورتی ساده و قابل فهم میسر شود.
بیان مسئله
در شرایط رقابتی امروز که کسب مشتری جدید چندین برابر بیش از حفظ مشتری قدیمی برای شرکتها هزینهبر است، منطقیترین سیاست در درجه اول حفظ و نگهداری مشتریان موجود و در اولویتهای بعدی جذب مشتری جدید است. بهمنظور حفظ مشتریان، شرکتها میبایست با به کارگیری ابزارهای مناسب به تدوین راهکارهایی برای تداوم رابطه درازمدت با آنها بپردازند (بادگایان و ورما، ۲۰۱۵). امروزه مشتریان و سازمانها درگیر رفتارهایی هستند که روابط را تشکیل می دهند و شناسایی این روابط و رفتارها برای مصرف و مراجعه مجدد مشتریان مهم است (فلو و مادبرگر، ۲۰۱۳). مشتریان و مصرف کنندگان کالاهایی را میخرند که با باورهای فردی و ارزشهای اجتماعی یا فردیشان همخوانی داشته باشد و به طور کارآمد برای فرد سودآوری داشته و بتواند از هویت فردی و جمعیاش دفاع کند. در واقع رفتار مصرف کننده شامل مجموعه ای از فرآیندهای روانی و فیزیکی است که قبل از خرید آغاز و بعد از مصرف نیز ادامه مییابد. در واقع این فعالیتها فرآیندهای ذهنی، احساسی و فیزیکی را که افراد هنگام انتخاب، خرید، استفاده و دور انداختن محصولات و خدماتی که برای ارضای نیازها و خواستههایشان به کار میگیرند را شامل می شود (شاه حسینی و همکاران، ۱۳۹۰). امروزه به منظور موفقیت در بازارها فهمیدن ارزشهای مصرفی مشتریان و تاثیر آنها بر رفتار مصرف کنندگان از موضوعات حیاتی میباشد و با توجه به تغییر ارزشهای مصرفی در بازارهای امروزی و وجود بخشهای مختلف مشتریان بر مبنای ارزشهای مصرفی متفاوت، بازاریابان باید نسبت به نیازهای مصرفی متفاوت و رفتار انتخاب محصولات در بخشهای مختلف، حساس و متوجه باشند، زیرا ارزشهای مصرفی به عنوان پیش بینی کننده های مهم در رفتار مصرف کننده مطرح میباشند (حیدرزاده و حسنی پارسا، ۱۳۹۱). با توجه به اینکه اندازه گیری رفتار واقعی مشتری در آینده بسیار سخت و مشکل است، جنز و ساسار (٢۰۰٩) پیشنهاد کردند که مزایا و ارزشی که مشتریان درک می کنند موجب می شود که بر رفتار خرید آنها تأثیر بگذارد. زیتامل و همکاران (٢۰۱۰) نیز رفتار مشتریان در خرید را در ارتباط مستقیم با توانایی ارائه کننده خدمات میدانند که مشتری نیز آن را درک می کند و این ادراک را در ٣ بخش قرار دادند، انجام تبلیغات شفاهی مثبت، بیان سلایق خود به شرکت، افزایش حجم خرید و یا موافقت با افزایش قیمت در هر محصول. آنها اینگونه بیان کردند که ٢ مورد اول از قویترین معیارهای مورد استفاده برای اندازه گیری میزان مراجعه مجدد افراد است (فلو و مادبرگر، ۲۰۱۳). از دیدگاه ابیدین و سلیم تبلیغات یکی از عواملی است که می تواند بر رفتار خرید مشتریان شرکتهای خدماتی تأثیر بگذارد. هدف اصلی تبلیغ کننده رسیدن به مصرف کنندگان آتی و تاثیر بر آگاهی، نگرش و عملکرد خرید آنها میباشد. آنها هزینه های زیادی را متحمل میشوند تا افراد به محصولات و خدمات ارائه شده علاقمند شوند و برای کسب موفقیت، آنها نیازمند درک رفتارهای بالقوه مشتریان میباشند. در مقابل تبلیغاتی که ارائه می شود مشتریان عکسالعملهایی را ارائه می کنند که به طورکلی این عکس العملها به دو دسته تقسیم می شود: پاسخهای عاطفی و پاسخهای محیطی. پاسخهای عاطفی به معنی عکسالعملی است که افراد به ظاهر محصول یا خدمت نشان می دهند و از لحاظ عاطفی با آن ارتباط برقرار می کنند و دارای ۴ بعد لذت، نفوذ، برانگیختگی و تداعی برند میباشد. پاسخهای محیطی نیز به معنی نگرش محیطی است که در برگیرنده عقاید و باورهاست و ممکن است بر رفتار خرید مشتریان مؤثر باشد. محیط تجربه خوبی برای مشتریان فراهم می کند که میتوانند در هنگام خرید از آن استفاده کنند. این بخش نیز به دو بعد میزان اطلاعات و شبیهسازی اطلاعات تقسیم می شود (عابدین و سلیم، ۲۰۱۱).
در این تحقیق به بررسی مشتریان بیمههای مختلف خواهیم پرداخت. از میان انواع خدماتی که بیمهگذاران ارائه می کنند، دو نوع از رایجترین آنها انتخاب شد: بیمه شخص ثالث و بیمه عمر. بیمه عمر، در جهان کنونی یکی از ابزارهای مهم اقتصادی است و استفادههای متعددی از آن بهعمل می آید. در ایران نیز، هم از لحاظ تراکم و هم از حیث نفوذ در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای همطراز در سطح نازلی قرار دارد. از آنجا که در بیمه عمر معمولاً فاصله زمانی قابلتوجهی بین زمان دریافت حق بیمه توسط شرکتهای بیمه و زمان پرداخت خسارت وجود دارد، ذخائر ریاضی قابل ملاحظهای در رابطه با هر قرارداد تشکیل می شود که شرکت بیمه با استفاده بهینه از آنها می تواند بازار سرمایه را فعال نموده و نقش جدیتری در فعالیتهای سرمایه گذاری داشته باشد که به نوبه خود باعث افزایش اشتغال و رشد اقتصادی است. بیمه شخص ثالث نیز، یکی از مهمترین خدمات بیمهای بوده و برخی از آن بهعنوان ویترین شرکتهای بیمه یاد می کنند. در واقع این بیمهنامه به دلیل اجباری بودن می تواند بهعنوان دروازه ورود و جذب مشتری به یک شرکت بیمه برای فروش سایر پوشش های بیمهای نیز میباشد (رنجبرفرد و بختیاری، ۱۳۹۲). جامعه آماری این تحقیق از مشتریان شرکتهای بیمه ایران، آسیا و البرز میباشد و نظرات مشتریان مرتبط و درگیر با شرکتهای بیمه مورد نظر بهعنوان منبع جمعآوری اطلاعات مدنظر قرار گرفته است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش است که پاسخهای عاطفی و محیطی حاصل از تبلیغات بر رفتار خرید مشتریان تاثیر دارد؟
مدل مفهومی پژوهش
مدل مفهومی این پژوهش برگرفته از مدل ارائه شده در مقاله عابدین و سلیم در سال ۲۰۱۱ میباشد. که به بررسی تاثیر دو عامل عاطفی و محیطی بر روی تبلیغات و اینکه نهایتاً چه تاثیری بر رفتارهای خرید مصرف کنندگان دارد، پرداختهاند. در شکل ۱-۱ مدل مفهومی پژوهش بیان شده است.
پاسخهای عاطفی:
لذت، نفوذ، برانگیختگی، تداعی برند
رفتارهای خرید مشتری
پاسخهای محیطی:
شبیهسازی، میزان اطلاعات
شکل ۱- -مدل مفهومی پژوهش، عابدین و سلیم، ۲۰۱۱
اهمیت و ضرورت پژوهش
تا سالیان متمادی توجه اصلی شرکتها و سازمانها به مسئله تولید و فروش خدمات و کالا بود. اما در دهههای اخیر تاکید بیشتر روی مشتری و رفتار خرید مصرف کننده قرار گرفته است. داشتن درک صحیح از مصرف کنندگان و فرایند مصرف مزیتهای متعددی را در بر دارد. این مزیتها شامل کمک به مدیران در جهت تصمیم گیری، تهیه یک مبنای شناختی از طریق تحلیل مصرف کنندگان، کمک به قانونگذاران و تنظیم کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و در نهایت کمک به مصرف کنندگان در جهت تصمیم گیری بهتر میباشد. رفتار خرید مصرف کننده حوزه پیچیدهای است که محدوده وسیعی از مفاهیم را پوشش میدهد و در قلب همه مسائل بازاریابی قرار دارد. بازاریابی موفق با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز می شود. در این راستا، تبلیغات برای معرفی محصول، آگاهی دادن و ارائه اطلاعات صحیح و کامل در خدمات بازاریابی و جلب مشتری مورد توجه قرار گرفته است. با توجه با رقابت شدید بین شرکتها تغییرات سریع در رفتار خرید مصرف کننده در جامعهای که جامعه مصرف است، سبب شده است تا تبلیغات به عنوان ابزار اصلی در ایجاد آگاهی در مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد (زرورق، ۱۳۹۰). بیمه نیز از فعالیتهای اقتصادی کلیدی هر کشور است که در اقتصاد نقش بسزایی دارد و تقویت صنعت بیمه، زمینه ساز رونق سایر فعالیتهای اقتصادی است. مشتریان، جذب تبلیغات و شعارهای یک شرکت میشوند و پس از آن صرفاً براساس رضایتخاطری که از خدمات کسب مینمایند، به شرکت مذکور وفادار میمانند (صحت و همکاران، ۱۳۹۱). به همین دلیل آشنایی با رفتار تصمیم گیری خرید مصرف کننده و عوامل عاطفی و محیطی حاصل از تبلیغات که می تواند بر رفتار خرید مشتریان تاثیرگذار باشد صاحبان صنایع و مدیران شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی را یاری میدهد تا به درستی تصمیم بگیرند و کالاها و خدمات خود را با توجه به قوانین رفتار آدمی در هنگام خرید در معرض فروش قرار دهند یا برای آنها تبلیغ نمایند.
اهداف پژوهش
-
- سنجش تاثیر پاسخهای عاطفی (لذت، نفوذ، برانگیختگی و تداعی برند) بر رفتارهای خرید مشتری
-
- سنجش تاثیر پاسخهای محیطی (شبیهسازی و میزان اطلاعات) بر رفتارهای خرید مشتری
فرضیات پژوهش
-
- بعد لذت پاسخهای عاطفی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
-
- بعد نفوذ پاسخهای عاطفی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
-
- بعد برانگیختگی پاسخهای عاطفی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
-
- بعد تداعی برند پاسخهای عاطفی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
-
- بعد شبیهسازی اطلاعات پاسخهای محیطی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
-
- بعد میزان اطلاعات پاسخهای محیطی تاثیر معنیداری بر رفتارهای خرید مشتریان دارد.
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
تعریف مفهومی
رفتار خرید مصرف کنندگان: تصمیم نهایی مصرف کننده با توجه به اکتساب، مصرف و خلاص شدن از کالاها، خدمات، زمان و نظرات بخشهای مختلف تصمیم گیری در یک دوره زمانی میباشد (هایر و اینیس، ۲۰۰۱). در تعریفی دیگر میتوان گفت هرگاه افراد با موقعیتهای مرتبط مواجه میشوند، فرایند تصمیم گیری خرید ناخودآگاه در ذهن آنها فعال می شود (چادهوری و هالبروک، ۲۰۰۴).
تبلیغات: تبلیغات بهعنوان روش یاروشهای بهم پیوسته (درقالب یک مجموعه) برای بسیج و جهت دادن نیروهای اجتماعی و فردی ازطریق نفوذ درشخصیت، افکار و عقاید و احساسات آنها جهت رسیدن به یک هدف مشخص که اینهدف ممکن است سیاسی، نظامی، فرهنگی و… مشروع و نامشروع باشد (صحت و همکاران، ۱۳۹۱) .در تعریفی دیگر تبلیغات نوعی روش ارتباط جمعی است که از طریق آن اطلاعاتی درباره کالا یا خدمات به صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه میدهد (مکارمی، ۱۳۹۱).
پاسخ عاطفی: پاسخهای عاطفی به معنی عکس العملی است که افراد به ظاهر محصول یا خدمت نشان می دهند و از لحاظ عاطفی با آن ارتباط برقرار می کنند (عابدین و سلیم، ۲۰۱۱).