۱۹۵۱
۱۸۰۱
۱۲۱۷
۴
دهستان کوچک
۵۹۱۸
۳۱۵۳
۲۷۶۵
۱۹۴۶
ماخذ: مرکز امار ایران – سالنامه های آماری و فرهنگ ابادی ها
۳-۱۰- ویژگی های اقتصادی
عمده فعالیت های این بخش عبارتند از کشاورزی، دامپروری، شکار، جنگلداری و ماهیگیری. ۳/۸ درصد در بخش صنعت و ۶/۱۸ درصد در کارهای ساختمانی مشغول به کار هستند.
اقتصاد منطقه بیشتر بر باغداری، دامداری و زراعت است و بخش صنعت، اعم از ماشینی ، دستی و سنتی در ان چندان رونقی ندارد. عده ای نیز در بخش خدمات ، چه دولتی و چه خصوصی ، اشتغال دارند. بخش خدمات بیشتر در شهر لواسان و روستاهای بزرگ نظیر نیکنام ده، افجه، لواسان بزرگ، روستاهای کلان و شهرک کارکنان سد لتیان متمرکز است که در مکان اخیر تعدادی از کارمندان وزارت نیرو سکونت دارند.
این بخش به دلیل آب و هوای دلپذیر، نزدیکی به تهران و وجود مناظر زیبای طبیعی، مورد استقبال مردم تهران واقع شده و زمین های آن برای ساخت ویلا یا سکونت گاه های دایمی، توجه انان را جلب نموده است. در نتیجه قیمت زمین در این بخش به ویزه در شهر لواسان و پیرامون آن به شدت افزایش یافته و عده ای در زمینه خرید و فروش زمین فعال شده اند.
۳-۱۰-۱- محصولات کشاورزی و دامداری
از محصولات منطقه در زمینه باغداری می توان انواع میوه های درختی متناسب با آب و هوای ان نام برد، مانند: گلابی، گیلاس، سیب، گردو، هلو، آلبالو، زردآلو و در محصولات کشاورزی گندم و جو، گیاهان علوفه ای و کمی حبوبات اشاره نمود.
فرآورده های دامی، به ویژه در ناحیه لار و روستاهای افجه که دارای واحد های دامداری اند، تولید می شود. فرآورده های دیگر مثل لواشک، برگه زردآلو و آلبالوی خشک نیز به صورت خشکبار در برخی نقاط تهیه می شود.
۳-۱۰-۲- معادن :
در لواسانات تعدادی معدن گچ و اهک، سنگ لاشه و باریت وجود دارد که پاره ای از آنها فعال و برخی راکدند. از جمله معادن فعال منطقه می توان به معدن کارخانه گچ رسنان، سنگ معدن جوزک و چند معدن سنگ لاشه دیگر اشاره کرد.
مارن رسی در سبو بزرگ (محدوده گلندوک)
سنگ تراس جاجرود (سنگ آهک مازنی) واقع در کوه جاجرود که بوسیله شرکت سیمان ری مورد استخراج و بهره برداری قرار می گیرد.
سنگ لاشه ساختمانی جاده لشگرک به افجه و لواسان.
سنگ گچ واقع در ۵ و ۷ کیلومتری شمال گلندوک و اطراف روستای کند بالا و پایین.
معدن سنگ باغ کمش.
۳-۱۱- ویژگی های کالبدی
نزدیکی شهر تهران با لواسان و خوشی آب و هوا، این منطقه مورد توجه اشخاص صاحب منصب و مرفه شده، باغچه ها و ویلاها آن را از حالت قدیمی خارج کرده است. شبکه بندی خیابانها و معابر(شبکه راه ها)خصوصیات فنی شبکه ارتباطی درون شهری را می توان به طور خلاصه شامل بزرگراه شریانی جمع کننده، دسترسی، خدمات ترانسپورت دانست. شریان اصلی و ستون فقرات ارتباطی شهر، بلوار امام خمینی است که تنها بلوار به طول ۲۵/۱ کیلومتر است و از شرق به غرب امتداد یافته است. این بلوار نقش شبکه جمع کننده ترافیک شهر است، تقریبا این ترافیک شامل کلیه خیابانهای منشعب از بلوار امام خمینی است. لواسان دارای یک پایانه مسافربری است و وسایل نقلیه عمومی در این ایستگاه توقف دارند.
۳-۱۲-راه های دسترسی بخش لواسانات
راه های اصلی دسرسی به بخش لواسانات ۸ مسیر می باشد که بجز مسیرهای طلائیه و تلو بقیه مسیرها از وضعیت نامطلوبی برخوردارند. راه های کاروان رو زیادی در گذشته ، ری و تهران را به دامنه های شمالی ارتفاعات البرز و استان مازندران مرتبط می کرد که از جمله می توان به راهی که لواسان را از طریق افجه و گردنه افجه بشم به لار و از لار به بلده و نور متصل می ساخت اشاره کرد. راه مورد نظر در سال ۱۲۷۰ ق به دستور میررزاآقا خان نوری که خود از این راه بارها به مازندران مسافرت می کرد مرمت شد. ناصرالدین شاه نیز بارها با کالسکه از این راه به لار و از انجه به مازندران مسافرت کرده است. هم اکنون در یکی از کوچه های محله بالای افجه در سر در خانه مرحوم عباس شیراسف کاشی نصب است که روی ان چنین نوشته است: (( خیابان سلطانی پلاک ۲۴)) عبارت ((سلطانی)) در عنوان این کاشی، اشاره به رفت و آمدهای مکرر سالطان((ناصرالدین شاه )) از این مسیر دارد.. آثار سنگفرش راه مورد نظر در پاره ای از مسیر واقع در شمال افجه هنوز وجود دارد. همچنین راهی که از طریق لواسان بزرگ به لار و از آنجا به مازندران می رفت و دیگری راه ایرا به لار بود که در حال حاضر این راه به صورت جاده خاکی شنی به معدن باریت لواسان در بستک متصل است و یکی از راه های ارتباطی لواسان لار به شمار می آید. راه های دسترسی به شرح ذبل می باشد:
تلو
طلائیه
جاجرود
سوهانک
زربند-فشم
ایرا،لار،پلور
ایرا-رودهن
کلان،پورزند،رودهن
۳-۱۳- یافتههای تحلیلی
ملاک اساسی بر با ارزش بودن یک فرضیه قابلیت آزمون آن است و آزمون فرضیه سنجش صحت و سقم ادعای ارائه شده از دیدگاه محقق است. اگر چه یک فرضیه هرگز به طور قطعی ثابت نمی شود بلکه تأیید و یا احتمالاً رد می شود. پس یکی از مهمترین موارد تصمیم گیری آماری، قضاوت درباره فرضیه تحقیق است (مهدوی، ۱۳۸۳: ۲۹).
۳-۱۳-۱- روش SWOT
مدل SWOTیکی از ابزارهای استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصت ها و تهدیدات برو ن سیستمی است . ازدیدگاه این مدل یک استراتژی مناسب قوتها وفرصت ها را به حداکثر و ضعف ها وتهدیدها را به حداقل ممکن می رساند. برای این منظور نقاط قوت، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها در چهار حالت کلی WT,ST,WO,SOپیوند داده می شود و گزینه های استراتژی از بین آنها انتخاب میشود (حکمت، نیا،۱۳۸۵(. برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در گرو بررسی دقیق و شناخت از منطقه است. بدون آگاهی و شناخت پتانسیلها در هر منطقه، امکان برنامه ریزی وجود نخواهد داشت. در واقع شناخت پتانسیلهای هر منطقه به محقق این امکان را میدهد تا بر اساس وضع موجود و توان منطقه متناسب با آن توسعه و جهت آن را شناسایی کند (رضوانی، ۱۳۸۰: ۳۷). در روش SWOT به صورت کمی به بررسی نقاط قوت و ضعف ، تهدیدها و فرصتهای درونی و بیرونی بخش لواسانات جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار منطقه پرداخته شده و سپس با توجه با نتایج SWOT آزمون فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است. ماتریس سوات یکی از مدل های کیفی کارآمد است که به صورت گسترده مورد تایید و استفاده قرار گرفته است. در این روش هدف، ارزیابی فرصت ها و تهدید های محیطی از یک طرف و نقاط ضعف و قوت داخلی سیستم از سوی دیگر می باشد. مدل سوات تحلیل سیستماتیکی را برای شناسایی این عوامل و انتخاب استراتژی که بهترین تطابق بین آنها را ایجاد می نماید، ارائه می دهد. قرار گرفتن سیستم در هر یک از خانه های ماتریس داخلی و خارجی (IE)، مفاهیم راهبردی خاصی دارد(علی احمدی و همکاران، ۱۳۸۶ )
۳-۱۳-۲- جامعه آماری
این پژوهش دارای سه جامعه آماری است که عبارتند از: