شیمی تحلیلی
مهندسی برق
۳۰/۸
۳۰/۱
۰۲۴/۰
مهندسی آب
۸۳/۱۰
۰۱/۱
۰۱۸/۰
برای اطمینان از اینکه اختلاف در طول فعالیت علمی در بین ردههای موضوعی و گروهآموزشی به تنوع طول حیات علمی پژوهشگران مورد بررسی (۱۵ تا ۲۱ سال) بازنمیگردد، یک گروه نمونه با طول حیات علمی یکسان (گروه پژوهشگران با طول حیات علمی ۲۱ سال) در نظر گرفته شد و آزمونها تکرار گردید. نتایج حاصل از آنها نشان داد باز هم اختلاف معناداری در طول فعالیت علمی پژوهشگران در میان ردههای موضوعی (۱۲/۶۴X2=، ۰۰۰۱/۰P=) و گروه های آموزشی مختلف (۲۴/۱۱F=، ۰۰۲/۰P=) وجود دارد (مراجعه کنید به جدول ۴، ۵، ۶، ۷ پیوست) . بنابراین، به نظر میرسد تفاوت معنادار در بخش قبل ناشی از تنوع طول حیات علمی پژوهشگران مورد بررسی نبوده است.
۴-۵- بررسی نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی
۴-۵-۱- مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی
به منظور بررسی معناداری اختلاف بین مقادیر نرخ انتشار در میان پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف، ابتدا نرمال بودن توزیع داده های هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی نشان از عدم توزیع نرمال داده ها در هر رده داشت (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین، از آزمون کروسکال-والیس جهت بررسی وجود اختلاف معنادار بین ردههای موضوعی مختلف به لحاظ نرخ انتشار استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۴ به تصویر کشیده شده است. همانگونه که مشاهده می شود، نتیجه آزمون کروسکال-والیس نشان از معناداری اختلاف میان مقادیر نرخ انتشار در ردههای موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۷۲/۳۷X2= ، ۰۰۶/۰P=).
جدول ۴-۱۴- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف
خی دو
درجه آزادی
سطح معناداری
۷۲/۳۷
۱۹
۰۰۶/۰
در ادامه، از آزمون یو-مان-ویتنی جهت شناسایی ردههای موضوعی که اختلاف را ایجاد کرده اند، استفاده شد. نتایج حاصل از این آزمون نشان داد که این رده شیمی و علوم کشاورزی است که اختلاف با برخی دیگر از ردهها را باعث شده اند. مقدار این شاخص در رده کشاورزی به طور معناداری نسبت به ردههای موضوعی علوم رایانه، علوم مواد، فیزیک کمتر است. علاوه بر این، نرخ انتشار رده موضوعی شیمی به طور معناداری از ردههای بیولوژی و بیوشیمی، پزشکی بالینی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بومشناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشتهای، داروشناسی، فیزیک، علوم گیاهان و جانوران و علوم کشاورزی بیشتر است (جدول ۴-۱۵) . در دیگر ردههای موضوعی اختلاف معناداری نشان داده نشد.
جدول ۴-۱۵- ردههای موضوعی دارای نرخ انتشار متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی
رده موضوعی(الف)
رده موضوعی(ب)
مقدار
یو-مان-ویتنی
مقدار Z
سطح معناداری