بین گسترش خودآگاهی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه صفر(H0): بین گسترش خودآگاهی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه تحقیق(H1): بین گسترش خودآگاهی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول(۴-۱۶): آزمون پیرسون جهت بررسی عوامل ناشی از گسترش خودآگاهی با رفتارشهروندی سازمانی
سطح معنی داری (P) | مقدار رابطه |
نوع همبستگی | مقیاس متغیرها | متغیرها |
۰٫۰۰۰ | ۸۳۵/۰** | پیرسون | فاصله ای –فاصله ای | گسترش خودآگاهی و رفتار شهروندی سازمانی |
P<0/05* P<0/01**
با توجه به ارقام مندرج در جدول شماره( ۴-۱۶)، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده، ۸۳۵/۰ در سطح معناداری ۰٫۰۰۰ مؤید تائید فرضیه تحقیق است. چرا که مقدار سطح معناداری بدست آمده کوچکتر از سطح استاندارد ۰۵/۰ میباشد. بنـابراین فرضیـه صفر رد شده و فرض آمـاری با اطمینـان ۹۵/۰ پـذیرفتـه میشود. یعنی به تناسب افزایش سطح گسترش خودآگاهی پاسخگویان، رفتار شهروندی سازمانی نیز تغییر پیدا کرده است.
۴-۴- رگرسیون چند متغیره
در معادله رگرسیونی چند متغیره برای مشخص کردن ضریب تعیین(R2 ) و میزان وزن هر متغیر(Beta) مجموعه متغیرهای مستقل وارد معادله میشوند. لازم به یادآوری است؛ به منظور تعیین سهم هر یک از متغیرها در تبیین متغیر وابسته از رگرسیون چندگانه، به روش (Enter) استفاده میشود. در این روش متغیرهای مستقل به طور همزمان وارد تحلیل شده و اثرات آنها بر روی متغیر وابسته تعیین میگردد. متغیرهای مستقلی که بطور همزمان وارد معادله رگرسیون چند متغیره شدند عبارتند از:
تفکر انتقادی، آگاهی متعالی، معناسازی شخصی و گسترش خود آگاهی
بر اساس مطالب گفته شده در فصول قبلی، مدل رگرسیون این تحقیق را میتوان بصورت زیر در نظر گرفت، برای پردازش نهائی مدل طراحی شده از آماره رگرسیون مطابق جداول ذیل استفاده مینمائیم:
Y :متغیر وابسته ( رفتارشهروندی سازمانی)
X1: تفکر انتقادی وجودی
: X2 آگاهی متعالی
: X3 معناساری شخصی
:X4 گسترش خودآگاهی
جدول شماره(۴-۱۷): تحلیل رگرسیون
آزمون دوربین واتسون | خطای معیار برآورد | تعدیل شده | R | متغیر وابسته |