۲۰۰۱
ایران
۱٫۱
۲۰۰۵
آلمان
۱٫۴
۱۹۹۸
منبع: با توجه به مطالعات کیان مرز، عسکریان، مارک جی، نانا، ورزش در آفریقا، پارکز و ساندرسون
نوشته شده است.
ورزش و بازرگانی
ورزش به خودی خود و در مقایسه با بازرگانیهای سایر صنایع در سطح جهانی، به عنصر مهم در بازار اقتصادی جهان تبدیل شده است. از میان بسیاری از بازرگانیهای مرتبط با ورزش، میتوان از شرکتهای تهیه پوشاک، تولید کنندگان تجهیزات، شبکه های رسانهای، میدانها و ورزشگاهها، شرکتهای بازرگانی، بازیکنان تیمهای ورزشی و مسابقات حرفهای نام برد. همچنین میتوان بازرگانیهای خارج از صنعت ورزش ولی مرتبط با حیطه ورزش مانند حمایت شرکتها از رویدادهای ورزشی، ساخت جایگاههای ویژه توسط شرکتها، عقد قرارداد با بازیکنان مشهور، فروش کالاهای ورزشی و کارتهای بازیکنان و عقد قراردادهای انحصاری پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی را مشاهده کرد (زنگر و همکاران).
از امور بازرگانی مربوط به ورزش، درآمد زیادی بدست می آید. سه دسته از این درآمدها عبارتند از: درآمد مستقیم، درآمد حاصل از حمایت و درآمد غیرمستقیم (همان).
الف) درآمد مستقیم: برخی از سازمانها بطور مستقیم به درآمدهایی دست مییابند که مستقیماً از برگزاری یک رویداد ورزشی حاصل می شود. درآمدهایی مانند دریافت حق ورودی (فروش بلیط)، درآمد حاصل از فروش حقوق پخش صوتی و تصویری و درآمدی که از طریق جلب حمایتها بدست می آید.
ب) درآمد حمایتی یا حاصل از حمایت[۲۸]: صاحبان امتیاز تیمها و افراد شاغل در باجههای فروش سوغاتی، محل توقف خودروها و شرکتهای برقراری نظم و امنیت، درآمد خود را طریق جلب حمایت شرکتها از برگزاری رویدادها و فعالیتهای ورزشی تأمین می کنند. در واقع باشگاه یا افراد با تبلیغ محصولات شرکتها درآمد بدست میآورند. این نوع درآمد، درآمد حمایتی نامیده می شود.
ج) درآمد غیر مستقیم: سومین روش بازرگانی ورزشی برای کسب درآمد به شیوه غیرمستقیم است. تمامی شرکتهایی که در طبقه بندی شرکتهای با درآمد مستقیم و حمایتی قرار نمیگیرند، در این دسته قرار میگیرند. این بازرگانیها بطور مستقیم به رویدادهای ورزشی وابسته نیستند اما به شهرت رشته های ورزشی یا تیمهای خاص بستگی دارند. این قبیل بازرگانیها، آنهایی هستند که پوشاک ورزشی و وسایل ورزشی را میفروشند و یا از طریق حمایت از برگزاری رویدادهای ورزشی کسب درآمد می کنند. در این گونه بازرگانیها، حضور مردم به اندازه بازرگانیهای حمایتی اهمیت ندارد اما شهرت ورزش یا تیم وابسته به آن تا حدودی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
آثار اقتصادی مستقیم ورزش
مشارکت در ورزش و تأثیر بر هزینه خانوار
گرایش به تندرستی، افزایش اوقات فراغت، رواج شرکت در فعالیتهای ورزشی، افزایش نسبی درآمدهای خانوار و گستردگی و تعمیم ورزش حرفهای، گرایش مردم را به ورزش بیشتر کرده است. ضمن آنکه نیاز به مصرف تجهیزات و کالاهای ورزشی و نیز خدمات ورزشی، اهمیت اقتصادی صنعت ورزش را بیش از پیش نمایان کرده است (آندرف، ۱۳۸۰). جوامع پیشرفته تا حد زیادی وقت خود را به ورزش اختصاص می دهند و از دو جنبه به آن میپردازند که یکی حفظ تندرستی و دیگری فعالیتهای تفریحی سالم. جدول شماره (۲-۴) درصد کلی شرکت کنندگان در ورزش در چند کشور منتخب را نشان میدهد:
درصد کلی شرکت کنندگان در ورزش در چند کشور منتخب
کشور
شرکت کنندگان در فعالیتهای ورزشی (%)
فلاند
۸۵
سوئد
۸۲
دانمارک
۶۹
ایرلند
۶۰