- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر بهرهوری و کیفیت بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر بهرهوری و کیفیت از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۹۵ ، انحراف معیار ۰٫۶۷۰ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر بهرهوری و کیفیت بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر نیروی انسانی بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر نیروی انسانی از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۹۶ ، انحراف معیار ۰٫۸۶۵، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر نیروی انسانی بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر ارتقاء و آموزش مشتری بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر ارتقاء و آموزش مشتری از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۹۸ ، انحراف معیار ۰٫۸۱۸، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر ارتقاء و آموزش مشتری بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
۵-۲-۳ نتایج آمار استنباطی
۵-۲-۳-۱ فرضیه اصلی تحقیق
عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (۸ps)، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۴۴۸/۱۰، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (۸ps)، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۲ فرضیه اول تحقیق
عنصر خدمت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۹۱۲/۱۹، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر خدمت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۳ فرضیه دوم تحقیق
عنصر قیمت و سایر هزینهها، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۲۸۱/۱۲، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر قیمت و سایر هزینهها، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۴ فرضیه سوم تحقیق
عنصر شواهد فیزیکی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۲۲۸/۳، کمی بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر شواهد فیزیکی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
در اکثر پژوهشها این متغیر نیز مانند سایر متغیرها مورد تأیید قرار گرفته است. اما در تعداد اندکی از مقالات، این متغیر مورد تأیید واقع نشده است. از منظر پاسخ دهندگان در این پژوهش؛ متغیر شواهد فیزیکی عامل مورد تأثیر در جذب بیمهگذاران میباشد، من به این نتیجه رسیدم که احتمالاً عوامل ظاهری با توجه به نوع بیمههای دولتی و خصوصی، مناطق شهری و روستایی، نوع طبقات زندگی و بنا بر توجهات فرهنگی و گرایشات هر منطقه از کشور متفاوت است. و همان طور که در این پژوهش ملاحظه می شود در منطقۀ شمال کشور به متغیر شواهد فیزیکی نیز توجه میگردد و برای افراد اهمیت دارد.
۵-۲-۳-۵ فرضیه چهارم تحقیق
عنصر مکان و زمان، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۱۱۵/۸، بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر مکان و زمان، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۶ فرضیه پنجم تحقیق
عنصر فرایند، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۴۹۹/۱۰، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر فرایند، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۷ فرضیه ششم تحقیق
عنصر بهرهوری و کیفیت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۸۷۹/۱۵، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر بهرهوری و کیفیت، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۸ فرضیه هفتم تحقیق
عنصر نیروی انسانی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
با توجه به اینکه آماره محاسبه شده با مقدار ۴۰۷/۱۲، بسیار بالاتر از عدد میانگین میباشد و از سوی دیگر چون حد بالا و حد پایین محاسبه شده در فاصله اطمینان ۹۵% هر دو مثبت است پس میتوان نتیجه گرفت مقدار میانگین از مقدار آزمون ۳ بیشتر است. و سطح خطای محاسبه شده کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه با احتمال ۹۵% اطمینان، فرضیه صفر (H0) رد شده و فرضیۀ مخالف (H1) پذیرفته شده است.
یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان؛ عنصر نیروی انسانی، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است.
و اما در پیشینهی تحقیق، نتیجه ما با نتیجه تحقیق تقیزاده و رضازاده مشابه است و تفاوتی یافت نشد.