تأثیر اعتبار شرکت در انتخاب استراتژی ورود به بازار بین المللی
۲۴-۲۱
تأثیر فناوری در انتخاب استراتژی ورود به بازار بین المللی
۲۸-۲۵
۳-۱۰-۱ - نحوه امتیازبندی پرسشنامه
این پرسشنامه دارای ۲۸ سوال بوده و هدف آن : ارزیابی عوامل مرتبط با شرکت در انتخاب استراتژی های ورود به بازار بین المللی (اهداف و راهبردهای شرکت، تجربیات شرکت، تأثیر منابع و قابلیت های شرکت در پیشبرد استراتژی های شرکت، تاثیر ویژگی های ساختاری شرکت بر جلب اعتماد بازار بین المللی، تأثیر منفی تعارض فرهنگی شرکت ها بر تداوم حضور در بازار بین المللی، تأثیر منفی عدم اعتبار شرکت در انتخاب استراتژی ورود به بازار بین المللی، تأثیر فناوری در انتخاب استراتژی ورود به بازار بین المللی ) می باشد. طیف پاسخ دهی آن از نوع لیکرت پنج گزینه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
عنوان
کاملاً موافقم
موافقم
نه موافقم نه مخالفم
مخالفم
کاملاً مخالفم
امتیاز
۵
۴
۳
۲
۱
۳-۱۱ - ابزار پژوهش
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری مورد نظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. پرسشنامهای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعاً دارای روایی مطلوبی نیست.نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد. این پرسشنامه به صورت محقق ساخته طراحی گردیده است. برای محاسبه روایی آن از اخذ نظرات نظر اساتید محترم راهنما و مشاور ، استفاده از خبرگان آمار ، مطالعه منابع علمی و مشاهده پرسشنامه های مشابه ، متخصصین در رشته مدیریت بازرگانی – بازاریابی و همچنین مدیران و کارشناسان در شرکت های بین المللی استفاده شده است.
۳-۱۲ -
پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است.به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. “پایایی کامل” واقعاً به ندرت دیده میشود و در صورت مشاهده قبل از هر چیز باید به نتایج شک کرد.برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود. از جمله:
الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی
ب) روش موازی یا روش آزمون های همتا
ج) روش تصنیف یا دونیمه کردن آزمون
د) روش کودر _ ریچاردسون
ه) روش آلفای کرونباخ
در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی پرسشنامه استفاده شده است که به شرح جدول ۳- ۲می باشد:
که در این فرمول داریم :
واریانس هر یک از سؤالات :