می گیرد. بنابراین برون سپاری فعالیت هایی که ارتباط مستقیمی با حیات سازمان دارند، کار ساده ای نیست و با توجه به پیامدهایی که در پی خواهد داشت، به یک روش قوی و کارآ نیاز دارد. انتخاب راهبرد برون سپاری در امر آموزش، امروزه مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است و هر یک به فراخور موقعیت خاص خود و به دلایل متعدد به این امر اقدام می کنند (برون[۷]، ۲۰۰۴).
در نهایت با توجه به مطالب بیان و ضرورت بررسی موضوع برون سپاری خصوصاً در محیط ورزشی و با توجه به جدید بودن کاربرد موضوع برون سپاری در حوزه ورزش، محقق در این پژوهش به دنبال مطالعه موانع برون سپاری آموزش در ورزش از دیدگاه کارشناسان و مدیران ورزشی استان کردستان به منظور دست یابی به اهداف مورد نظر است.
۳.۱. ضرورت و اهمیت پژوهش
تأمین منابع از خارج از سازمان می تواند باعث کاهش هزینه ها شود و به سازمان این امکان را دهد تا توجه بیشتری را صرف فعالیت های کسب و کار اصلی خود معطوف کند. سازمان های بسیاری برای حفظ مزیت رقابتی خود از این روش استفاده می کنند (کیولان[۸] و همکاران، ۲۰۰۳). در واقع برون سپاری عبارتست از واگذاری فعالیت های تکراری و متناوب داخلی و نیز اختیارات تصمیم گیری سازمان به نیروی های خارج از آن در قالب یک قرارداد یا تفاهم نامه (گریور[۹]، ۱۹۹۹). امروزه برون سپاری طیف گسترده ای از تأمین کالاها و خدمات مشاوره ای، علمی و فناورانه را شامل می شود که سازمان ها بنابر ملاک های فنی و استانداردهای عملیاتی به تأمین و یا خرید آنها از بیرون از سازمان اقدام می کنند. در چنین موقعیتی است که مدیران و تصمیم گیران سازمانی به مسائل کلیدی سازمان و تدوین اهداف و چشم اندازهای متعالی خواهد پرداخت و آن دسته از فعالیت هایی را که از طریق ارائه دهندگان خارجی متخصص با اثربخشی و کارآمدی بیشتر قابل واگذاری است، به تأمین کنندگان خارج از سازمان می سپارند (وودی[۱۰]، ۲۰۰۴).
مطالعه ادبیات و سوابق موضوع نشان می دهد که برون سپاری طی دو دهۀ اخیر از حوزه امور و فعالیت های فنی و تولیدی به حوزه اداری، مشاوره ای و در جدیدترین شکل خود به امور آموزش سازمانی گسترش یافته است (نوردین[۱۱]، ۲۰۰۷). تأمین منابع از خارج از سازمان می تواند باعث کاهش هزینه ها شود و به سازمان این امکان را دهد تا توجه بیشتری را صرف فعالیت های کسب و کار اصلی خود معطوف کند. سازمان های بسیاری برای حفظ مزیت رقابتی خود از این زوش استفاده می کنند. تیم های خدمات و اطلاعات مدیریت اولین حوزه های عملیاتی بودند که به شدت برای تأمین نیازهای خودشان، از منابع خارج سازمان استفاده می کنند (کیولین[۱۲]، ۲۰۰۳). سازمان ها برای دست یابی به بهره وری نیاز دارند تعدادی از فرآیندهای خود را برون سپاری نمایند. بهره وری از دو جزء اصلی کارآیی و اثربخشی تشکیل می شود که بخش کارآیی مربوط به تعیین نیازها و خواسته های مشتریان و بخش اثربخشی شامل منابع مورد استفاده می باشد. سنجش هر یک از این دو عنصر میزا بهره وری سازمان را مشخص می کند (اسپینو[۱۳] و همکاران، ۲۰۰۴). یکی از اهمیت های برون سپاری فرآیندهای تجاری آزاد شدن وقت مدیران اجرایی از مسئولیت های روزانه می باشد. هنگامی که فرآیندهای تجاری به طور موفقیت آمیز برون سپاری شوند، مدیران از زمان آزاد کافی برای جستجوی حوزه های درآمدی جدید، تسریع پروژه های دیگر و تمرکز روی مشتریان برخوردار خواهند بود که این در نهایت به بهبود در بهره وری منجر خواهد شد (هود[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۳).
دلایل اصلی و عمده برای واگذاری فعالیت ها به بیرون از سازمان را که مدیریت شبکه و زنجیره تأمین شکل می دهد می توان شامل منابع آزاد برای سرمایه گذاری، بهبود تمرکز سازمان، بالا بردن امکان دسترسی به وجوه سرمایه، کاهش هزینه های عملیاتی، کاهش مخاطره و رهایی از کمبود منابع داخلی و غیر قابل دسترسی (محمدکریمی و همکاران، ۱۳۹۱). انتخاب راهبرد برون سپاری در امر آموزش، امروزه مورد استقبال بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است و هر یک به فراخور موقعیت خاص خود به دلایلی از قبیل کاهش هزینه های ثابت آموزش، بهره گیری از خدمات کیفی و تخصصی تر، آزاد سازی منابع و شناسایی و دست یابی به مناب برون سازمانی به این امر اقدام می کنند (برون، ۲۰۰۴).
محقق در این پژوهش به مطالعه موانع برون سپاری آموزش در ورزش از دیدگاه کارشناسان و مدیران ورزشی استان کردستان می پردازند تا ضمن دست یابی به اهداف تعیین شده بتواند کمک شایانی در بحث برون سپاری آموزش و مدیران و مسئولان ورزش به منظور انجام برنامه ریزی های ضروری ارائه نماید.
۴.۱. اهداف پژوهش
هدف کلی:
مطالعه موانع برون سپاری آموزش در ورزش از دیدگاه کارشناسان و مدیران ورزشی استان کردستان.
اهداف جزئی:
-
- بررسی میانگین برون سپاری آموزش در ورزش.
-
- بررسی میانگین مؤلفه های برون سپاری آموزش در ورزش.
-
- تعیین اولویت بندی مؤلفه ه
ای برون سپاری آموزش در ورزش.
- تعیین اولویت بندی مؤلفه ه
-
- مقایسه برون سپاری آموزش بر اساس جنسیت.
-
- مقایسه برون سپاری آموزش بر اساس وضعیت تأهل.
-
- مقایسه برون سپاری آموزش بر اساس مدرک تحصیلی.
-
- مقایسه برون سپاری آموزش بر اساس رشته ورزشی.
-
- مقایسه برون سپاری آموزش بر اساس نوع مسئولیت.
-
- تعیین رابطه بین برون سپاری آموزش با سن.
-
- مقایسه مؤلفه های برون سپاری بر اساس مدارک تحصیلی.
-
- مقایسه مولفه های برون سپاری با توجه به رشته های ورزشی انفرادی و تیمی.
۵.۱. فرضیه های پژوهش
-
- بین میانگینهای مشاهده شده و فرضی برون سپاری اختلاف معناداری وجود دارد.
-
- بین میانگین های مشاهده شده و فرضی مولفه های برون سپاری اختلاف معناداری وجود دارد.
-
- الویت بندی مولفه های برون سپاری با هم تفاوت معناداری دارند.
-
- بین برون سپاری براساس جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد.
-
- بین برون سپاری براساس وضعیت تاهل تفاوت معنی داری وجود دارد.
-
- بین برون سپاری براساس مدارک تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد.
-
- بین برون سپاری براساس رشته ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد.
-
- بین برون سپاری براساس نوع مسئولیت تفاوت معنی داری وجود دارد.
-
- بین برون سپاری با سن رابطه معنی داری وجود دارد.
-
- مولفه های برون سپاری با توجه به مدارک تحصیلی اختلاف معناداری با هم دارند.
-
- مولفه های برون سپاری با توجه به رشته های ورزشی انفرادی و تیمی اختلاف معناداری با هم دارند.
۶.۱. محدودیتهای پژوهش
-
- در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات فقط از پرسشنامه استفاده شده است، در حالی که اگر از مصاحبه و روشهای کیفی جمع آوری اطلاعات نیز استفاده شد، نتایج دقیقتر به دست میآمد.
-
- همکاری محدود برخی از مدیران و کارشناسان در تکمیل پرسشنامه.
-
- عدم توانایی کنترل تمامی متغیرهای مداخلهگر مانند: موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدیران و کارشناسان ورزش.
-
- با توجه به اینکه تحقیق حاضر در سطح مدیران و کارشناسان ورزشی انجام گرفته است، تعمیم نتایج آن به سایر جوامع آماری باید با احتیاط انجام پذیرد.
۷.۱. پیش فرضهای پژوهش
-
- پاسخ دهندگان مفهوم سؤالات پرسشنامه را به درستی درک کردهاند.
-
- پاسخ دهندگان با آگاهی، دقت و صداقت به پرسشنامهها پاسخ دادهاند.
-
- امکانات، روشها و سایر شرایط محیطی در پاسخگویی پاسخ دهندگان تأثیری نداشته است.
-
- محقق بر این فرض است کلیه سؤالات انجام شده از طریق پرسشنامه، فهم مشابهی را برای محقق و پاسخدهندگان ایجاد کرده است.
- محقق براین فرض است که کلیه پاسخدهندگان دانش و اطلاعات کافی را برای فهم اطلاعات تخصصی دارا میباشد.