- ایجاد صحت و اعتبار
- تحقیق و رسیدگی کردن
- ایجاد انجمن و اجتماع
- ایجاد تنوع و گوناگونی
- آگاهی، رشد و یادگیری فردی و سازمانی
- آزمایش و تجربه کردن
- ایجاد یک امید واقعی
- داشتن صداقت
- ایجاد قابلیت اعتماد
ارزشهایی که مورد نظر فرنچ و بل، کامینگز و ورلی بودند
- وجود انسانیت
- دموکراتیک بودن
- مشتری مداری
- هدایت و گرایش به سمت سیستمهای اجتماعی و محیطی
ارزشهایی که توسط یاگر، هد و سورنسن [۷۸]پیشنهاد شد
- داشتن عدالت اجتماعی
- رعایت اصول اخلاقی
ویژگیهای توسعه سازمانی
فعالیتهای توسعه سازمانی، پنج ویژگی متمایز و برجسته از سایر تکنیکهای مدیریتی دارد ( کامینگز و ورلی، ۲۰۰۸):
- توسعه سازمانی تمایل به تغییر در سیستمهای استراتژی، ساختار و فرایندها دارد.
- برنامهها و تکنیکهای توسعه سازمانی وابسته به اطلاعات علوم رفتاری است. این برنامهها و تکنیکها شامل داشتن رهبری، فعالیتهای گروهی و طراحی کار در سطح خرد و استراتژی، طراحی سازمانی و روابط بین المللی در سطح کلان است.
-
- توسعه سازمانی مدیریت تغییر برنامه ریزی شده است. تغییر برنامه ریزی شده شامل برنامه ریزی برای شناسایی و حل مشکلات سازمانی است.
- توسعه سازمانی طراحی، اجرا و تقویت تغییر است.
- توسعه سازمانی بر افزایش بهره وری سازمانی متمرکز شده است.
ویژگیهای ارائه شده توسط رائو میتواند برای تشخیص مداخلات توسعه سازمانی مورد استفاده قرار گیرد( رائو، ۲۰۱۰):
- توسعه سازمانی باید برنامه ریزی شده باشد( فعالیتهای برنامه ریزی نشده و تلاشهای حل مسئله، جزء توسعه سازمانی نیستند).
- توسعه سازمانی از یک فرایند متوالی استفاده میکند. بورک(۱۹۸۲) مراحل زیر را برای شروع ارائه میکند: راه اندازی)ایجاد گروهی که تلاش میکند، یک ایده را به یک محصول تبدیل کند و یک شرکت را به وجود آورد)، تشخیص یا ارزیابی و بازخورد، برنامه ریزی فعالیتها و مداخلات، ارزیابی از جمله ارزیابی از تغییر، بهبودیها و پیشرفت، پذیرش و جداییها و عدم مشارکت.
- توسعه سازمانی باید طولانی مدت باشد. مداخلات کوتاه مدت، فعالیتهایی که یکبار و در زمان خاص در حد وظایف و یا حل مسئله بر اساس تجارب افراد باشد، توسعه سازمانی نیست.
- توسعه سازمانی باید کل سازمان را مد نظر داشته باشد. سازمان ممکن است یک زیرواحد از یک واحد بزرگتر باشد ولی توسعه سازمانی با واحد کل در ارتباط است.
- توسعه سازمانی باید از بالای سازمان آغاز شود که این کار جدیت و اجرایی بودن آن را تضمین میکند.
- توسعه سازمانی باید بر اساس دانش علوم رفتاری باشد. باید بر اساس تلاش مشترک بین سازمان و تسهیل گران داخلی و خارجی باشد.
- باید بر پایه ارزش باشد.
- هدف توسعه سازمانی باید ارتقا و پیشرفت در سازمان باشد که به معنی تغییر، اثربخشی، چشم انداز و یک یا چند دیدگاه از عملکرد سازمان است.
- مدیران بالا باید آگاه و متعهد به تلاشهای توسعه سازمانی باشند.
اهداف توسعه سازمانی
اهداف توسعه سازمانی شامل(بییر، ۲۰۰۳):
- ایجاد تناسب و تجانس بین ساختار سازمانی، فرایندها، استراتژی، افراد و فرهنگ است.
- توسعه راه حلهای خلاق و جدید سازمانی.
- افزایش ظرفیت خود تجدیدی سازمان.
اهداف اصلی فعالیتهای توسعه سازمانی در سطح شخصی؛ ایجاد روابط بین شخصی بهتر، درک درست از خود و دیگران داشتن، برقراری ارتباط عملکردی از طریق گروه، به اشتراک گذاری مسئولیتها با میل و علاقه و آگاهانه، داشتن توانایی شناسایی و حل مشکلات توسط کار گروهی است و اهداف توسعه سازمانی در سطح سازمانی؛ بهبود مکانیزم های تصمیم گیری، گسترش مفهوم سیستم، تقویت توانایی به دست آوردن نتایج سازنده و مولد از تضادها، ایجاد نگرش روشنفکری نسبت به تغییر و نوآوری و راه اندازی یک سیستم پاداش و تشویق مناسب است(دینسر،۲۰۰۸).
هدف اصلی فعالیتهای توسعه سازمانی این است که روح سازمان به صورت آگاهانه و با تمایل در میان کارکنان به اشتراک گذاشته شود. محققان روح سازمانی را به عنوان” مجموعه ای از تجارب سازمانی، که به کارکنان کمک میکند تا به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی دست یابند” تعریف کرده است. این تجارب در انطباق با ارزشهای سازمانی و شخصی کارکنان، اهداف، مأموریتها و چشم اندازها است( آلدریج[۷۹]، ۲۰۱۱).
مدل شناخت سازمان :
مدل شناخت سازمان به منظور کمک به فعالیتهای توسعه سازمانی طراحی شده است( بورک، ۱۹۹۴).
- طبقه بندی اطلاعات در سازمان