جدول ۲-۱) مدلهای هوش هیجانی ۳۲
جدول ۲-۲) مقایسه رهبری تحول گرا و مراودهای ۴۱
جدول ۲-۳ ) شرح تاریخی مُدل های اثربخشی سازمانی ۵۴
جدول ۲-۴) فهرست معیارهای اثربخشی سازمانی کمپل ۶۷
جدول ۲-۵) فراوانی تکرار معیارهای عنوان شده در ۱۷ مُدل اثربخشی سازمانی ۷۰
جدول ۲-۶) تفاوتهای بین مفاهیم گروه و تیم ۷۲
جدول ۲-۷) تفاوت تیم و گروه ۷۳
جدول ۲-۸) ارتباط بین هوش هیجانی و رهبری تحولگرا ۸۳
جدول۳-۱) تعداد شعب بانکهای دولتی استان گیلان ۹۴
جدول۳-۲) تعداد شعب بانکهای خصوصی استان گیلان ۹۵
جدول ۳-۳) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینههای پرسشنامه هوش هیجانی و اثربخشی تیمی ۹۵
جدول ۳-۴) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینههای پرسشنامه رهبری تحول گرا ۹۶
جدول ۳-۵) توزیع سوالات پرسشنامه ۹۶
جدول ۳-۶) جدول پایایی سوالات مربوط به متغیر ها تحقیق ۹۸
جدول ۴-۱) جدول توصیفی هوش هیجانی ۱۰۳
جدول ۴-۲) جدول توصیفی رهبری تحول گرا ۱۰۴
جدول ۴-۳) جدول توصیفی اثر بخشی تیمی ۱۰۵
جدول۴-۴) بارگذاری عامل مولفههای هوش هیجانی ۱۰۸
جدول ۴-۵) بارگذاری عاملی مولفههای رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی ۱۰۹
جدول۴-۶) نتایج مدل ساختاری ۱۱۱
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱) نمودار هیستوگرام هوش هیجانی ۱۰۳
نمودار ۴-۲) نمودار هیستوگرام رهبری تحول گرا ۱۰۴
نمودار ۴-۳) نمودار هیستوگرام اثر بخشی تیمی ۱۰۵
نمودار ۴-۴) مدل اندازه گیری متغیر هوش هیجانی ۱۰۷
نمودار ۴-۵) مدل اندازه گیری متغبر های رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی ۱۰۸
نمودار ۴-۶) مدل ساختاری(حالت استاندارد) ۱۰۹
نمودار ۴-۷) مدل پایه(حالت استاندارد) ۱۱۰
نمودار ۴-۸) مدل ساختاری آزمون فرضیه ها(T-value) 111
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۱-۱) مدل مفهومی پژوهش ۱۰
شکل ۲-۱) رشد هوش هیجانی افراد در محیط کار ۲۵
شکل ۲-۲) مدل هوش هیجانی ۲۶
شکل ۲-۳) مؤلفههای اصلی تشکیل دهنده رهبری تحول بخش و مراودهای ۴۲
شکل۲-۴) هِرم چهار وجهی اثربخشی سازمانی مُدل کهن۷۷ ۶۵
چکیده
با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن فعالیتهای سازمانی،به جرات می توان ادعا کرد که دوران کار فردی به سر آمده و امروزه مدیریت قبل ازآنکه مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر گروه های کاری است. قدرت ایجاد گروه های کارآمد و هماهنگ ساختن آنان با ایفای موثر نقش هماهنگ کنندگی،رهبریت گروه و عضو گروه ضروری است. از اینرو سازمانها همان گونه که به بازسازی خود می پردازند تا بتوانند موثرتر و با راندمان بهتر به رقابت بپردازند، به سوی گروهی کارکردن نیز روی آورده اند تا از ذوق و قریحه کارکنان به نحوی بهتر بهره ببرند. مدیران دریافته اند که گروه ها نسبت به ساختارهای سنتی کاری دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. از طرفی مدیریت اثربخش یک تیم چالشی ترین وظیفه از زمان درگیر شدن در فرایندهای پیچیده آن است علاوه بر این، از عوامل تعیین کننده برای اثربخشی تیم، می توان به سبک رهبری اشاره نمود. ادبیات موجود نیز از تاثیر ابعاد هوش هیجانی سرپرست بر رهبری تحولی سرپرست، بازده کاری کارکنان و عملکرد شغل حمایت می کند. رهبری تحول گرا ظرفیت ایجاد انگیزه در کارکنان به منظور انجام کار بیش از سطح مورد انتظار را دارد. رهبری تحول گرا، زیردستان را در مورد نتایج و خروجی های جدید آگاه می کند و آنها را به فراتر از منافع خاص خود به خاطر تیم بر می انگیزاند
با توجه به مطالب بیان شده سه فرضیه در این پژوهش تنظیم گردید که به شرح زیر می باشد:
۱- بین هوش هیجانی و رهبری تحول گرا رابطه وجود دارد. ۲- بین رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی رابط وجود دارد. ۳- بین هوش هیجانی و اثربخشی تیمی رابطه وجود دارد. جامعه آماری پژوهش شعب بانک های دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان می باشد که تعدادشان ۷۰۸ شعبه است. حجم نمونه مطابق جدول مورگان-گرجسای ۲۵۰ شعبه است. برای نمونه گیری، با توجه به پراکندگی شعب در سطح استان،سه منطقه شرق، غرب و مرکز(شامل مرکز و جنوب) انتخاب شدند.ابتدا توسط روش نمونه گیری خوشهای سهم هر منطقه مشخص شد و پس از آن با روش نمونه گیری تصادفی، شعب مناطق یاد شده انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، میدانی و ابزار گردآوری نیز پرسشنامه بوده است. جهت آزمون فرضیه از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد و همه فرضیهها نیز تایید شدند.
واژگان کلیدی: اثربخشی تیمی، رهبری تحول گرا، هوش هیجانی، بانک
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
جریانی گسترده از تغییرات و تحولات از اواخر قرن بیستم آغاز شده است که پایههای پارادایم سنتی و نیوتنی را در همه حوزهها و به ویژه در اقتصاد، مدیریت و کسب و کار به شدت سست نموده است. در پارادایم های جدید به جای تأکید بر مدل سنتی فرماندهی و کنترل، بر استفاده از تیم های کاری مشارکتی، یادگیری مستمر، خودکنترلی، تحول آفرینی، یکپارچگی زندگی کاری و معنوی تأکید میشود. مفاهیمی همچون هوش هیجانی ، رهبری تحول آفرین و اثربخشی تیمی که متغیرهای اصلی این پژوهش هستند نیز در راستای همین حرکت به سمت پارادایم های منعطف تر در سال های اخیر مطرح شده اند. وظیفه اولیه رهبری در دوران جدید، اعتماد سازی و هدایت جریان تغییر و تحول است. این رهبران که رهبران تحول آفرین نامیده می شو
ند از سبک رهبری تعاملی که تنها مبتنی بر انگیزش از طریق پاداش و تنبیه است، فراتر می روند و با جلب اعتماد و وفاداری دیگران، ترسیم چشم اندازی مهیج از فرصتهای بالقوه و نیز الهام بخشیدن به پیروان موجب ایجاد تعهد به تحول و خودکنترلی بالا در آنها می شوند. رهبران تحول آفرین بدین ترتیب به تک تک کارکنان سازمان کمک می کنند که هر یک خود به یک عامل تحول آفرین مبدل گردند و سازمان را به سمت آینده ترسیم شده حرکت دهند. در گذشته تصور می شد که مهم ترین عامل پیش بینی اثربخشی رهبری، بهره هوشی(IQ) می باشد که مبتنی بر تواناییهای زبانشناختی، تحلیل منطقی و هوش ریاضی است. مطالعات جدید نشان داد که بهره هوشی سنتی تنها بخش کوچکی از رهبری اثربخش را توضیح می دهد(Amram, 2005, p. 5). بنابراین از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تحقیقات زیادی بر نقش هوش هیجانی در پیش بینی اثربخشی رهبری متمرکز شد و تا بحال تحقیقات نشان داده اند که هوش هیجانی نسبت به بهره هوشی اهمیت بسیار بیشتری در تبیین اثربخشی رهبری دارد. در این فصل ابتدا بیان مسئله مطرح می شودو سپس به اهمیت و چارچوب نظری پرداخته می شود.پس از آن فرضیههای پژوهش، تعاریف مفهومی و عملیاتی و قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی را از نظر می گذاریم.
۱-۱) بیان مسئله
امروزه تعداد سازمانهایی که برای مدیریت محیط های پویا و پیچیده عصر حاضر به تشکیل تیم روی می آورند روز به روز افزایش می یابد. اکنون تیم سازی راه حلی برای مقابله با مشکلات ناشی از تطابق بیرونی به شمار میرود. این مهم از طریق گرد آوری افکار و نظرات مختلف میسر است( Schnider & barso, 2003). از طرفی ساختارهای سازمانی شروع به گسترده شدن نموده اند. در این زمینه عبور از ساختار عمودی به افقی، دلیل گذار به سمت تیم شده و مدیریت مبتنی بر تیم برای سازمانهای نوین دارای اهمیتی مضاعف شده است. خصوصا از انتهای دهه ۱۹۸۰ شرکتهای بزرگ(مانند تویوتا، BMW، جنرال موتورز و ..) انجام کار به صورت سنتی را رها نموده و به سمت کارهای تیمی مبتنی بر پروژه گام برداشته اند. در حال حاضر این مسئله پذیرفته شده است که کار تیمی دارای وجوه برتر بسیاری است که شامل انسجام فیزیکی، تصمیم گیری سریع، اشتراک دانش، ایجاد روحیه تیمی و تسهیم مسئولیتهاست. سازمانها پذیرفته اند که تیم ها در اثربخشی سهم بسزایی دارند(Aslan et al, 2008).تشکیل تیم در سازمان ها میتواند پاسخی مناسب برای پیچیدگی محیط باشد. در این راستا نظام بانکی نیز از این مقوله مستثنی نیست بگونه ای که طرح تحول سیستم بانکی به عنوان یکی از مراحل طرح تحول اقتصادی در دستور کار دولتهای هشتم و نهم قرار گرفت. طرح تحول بانکی که اصلاح ساختارها و رویههای بانکها را مد نظر دارد، دارای هشت سرفصل است که آخرین سرفصل به بانکداری الکترونیکی، اثربخشی، کارایی و بهره وری نظام بانکی تاکید دارد(www.donya-e-eqtesad.com). در ارزیابی عملکرد، اثربخشی، کارایی، بهره وری و کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مولفههای مهم عملکرد، اثربخشی است که می توان آنرا به عنوان روشی برای رسیدن به سطح هدف سازمان تعریف کرد. تعریف اثربخشی تیمی تنها با یک بعد دشوار است. در اثربخشی تیمی معیارهای شخصی و اجتماعی مانند تعهد، رضایت اعضا و همچنین معیارهای متفاوتی مانند میزان خطا و بهره وری دیده میشود(Aslan et al, 2008). اثربخشی تیم به عنوان یک ساختار چند بعدی است که هم مشخصه های مشتری و هم توانایی کار گروهی را در آینده در بر میگیرد. در حقیقت تیمها فقط به رضایت مشتری توجه ندارند بلکه به رضایت اعضای گروه نیز توجه میکنند (Bateman, 2002). از لحاظ عملی یک تیم اثربخش کار محوله را به انجام می رساند و از اعضای خود در فرایند اجرا به خوبی مراقبت میکند. هرچند موضوع ساده است ولی دست یافتن به اثربخشی یک چالش مهم برای مدیران، رهبران گروه و اعضای سازمان به حساب میآید(Shermerhoren et al, 1999 ). همانگونه که سازمانها با تحول و توسعه اقدامات سنتی مدیریت روبه رو میشوند تعیین عملکرد بالا و ویژگی های تحول گرایانه رهبران مهم و حیاتی خواهد شد(Leban, 2004.). رهبری تحول گرا بخشی از پارادایم جدید رهبری است و بیانگر فرایندی است که افراد را متحول میکند و با ارزشها، خصیصههای اخلاقی و اهداف بلند مدت در ارتباط است (Doherty & Danylchuk, 1996).
دانلود پایان نامه در رابطه با تبیین اثر بخشی تیمی بوسیله هوش هیجانی و رهبری تحول گرا در شعب ...