جامعه آماری عبارت است از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صنعت مشترک باشند. معمولاً درهر پژوهش ،جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است.جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده هایی اطلاق می شود که محقق می تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگی های مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص می سازد، این ویژگی ها را صفت مشترک جامعه آماری می گویند(متانی،۱۳۸۶،۱۰۸).
جامعه آماری این تحقیق از نوع نامحدود کل مشتریان گلاب قمصر کاشان می باشند.
۳-۳. حجم نمونه آماری
برای تعیین حجم نمونه نیز با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری از فرمول حجم نمونه میانگین جامعه استفاده شده است و ضمناً بر اساس نمونه گیری ۲۰ تایی مقدماتی، میزان واریانس ۰.۳۵ به دست آمده است. بنابراین در سطح تشخیص ۰.۰۵ و خطای ۰.۰۵ درصد حجم نمونه تحقیق به صورت زیر محاسبه شد.
محاسبه حجم نمونه :
پارامترهای موجوددر فرمول به صورت زیر می باشد:
: مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان در نظر گرفته شده می باشد. در این تحقیق سطح اطمینان ۹۵% درنظر گرفته شده است. در اینصورت Z متناظر با ۹۵%، ۹۶/۱ می باشد.
d: میزان اشتباه مجازی می باشد که مقدار آن بر اساس تحقیقاتی که قبلاً صورت گرفته است مشخص می شود. در این تحقیق مقدار d برابر ۰.۰۵ در نظر گرفته شده است.
n: تعداد نمونه آماری.
: واریانس نمونه
حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول بالا تقریبا برابر ۱۹۰ نفر می باشند که نشان دهنده حداقل تعداد نمونه مورد نیاز می باشد. ولی با این حال پس از توزیع پرسشنامه به مشتریان، تعداد ۳۰۰ پرسشنامه به دست آمده است.
۳-۴.روش گردآوری داده ها
کتابخانه ای:در این تحقیق برای گردآوری داده ها جهت تکمیل بخش پیشینه و مبانی نظری تحقیق، از کتب فارسی ولاتین،مقالات وسایت های اینترنتی استفاده شده است.
پرسشنامه: در این تحقیق، اطلاعات کمی از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است.
۳-۵.ابزار تحقیق
از متداولترین روش های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات توصیفی و از شاخه میدانی، پرسشنامه آمده است. در این تحقیق از پرسشنامه چند گزینه ای استفاده شده است.
تحقیق حاضر با بهره گرفتن از پرسش نامه ای که توسط گریس و اکاس ارائه شده، انجام می گردد.در اجزای اصلی و کلیدی بخش مدل SBL، متغیرها به عنوان عوامل پنهان هستند که بدین معناست آنها را نمی توان بطور مستقیم مشاهده و رصد نمود و نیازمند این هستند که با شاخص های چندگانه ای اندازه گیری شوند.برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که ابعاد برند به تصویر کشیده شده در مدل SBL برای مصرف کنندگان خدمات بااهمیت است و مقیاس ها و آیتم ها دارای اعتبار و اطمینان خوبی هستند و نتایج با یافته های پیشین قابل مقایسه هستند و روش انتخابی برای ابعاد برند جهت تایید برند و همگان سازی برند مبتنی بر تحقیقات پیشین بود (گروه تحقیقی گرس&اکاس ،نیکل پیلوسوف،۲۰۰۹).
پرسش نامه تحقیق دارای۲۴سؤال، برای سنجش۵ متغیر مطرح شده در این تحقیق است که درجدول۳-۱ مشخص شده است.تمام سؤالات بکار رفته در بخش ساختاربندی های بخش مدل SBL از طریق مقیاس لیکرت(Likert)سنجیده شدند که از شماره۱=کاملا مخالف تا شماره۵=کاملا موافق متغیر است.
۳-۱.شماره گویه های هر شاخص درپرسشنامه
متغیرها | شماره گویه ها |
نام برند | ۱ |
قیمت محصول | ۲-۳ |
محیط | ۴-۵ |
محصول اصلی | ۶-۷ |
خدمت کارکنان | ۸-۹-۱۰ |
احساسات | ۱۱-۱۲ |
برداشت شخصی | ۱۳ |