-
- بین احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با شادکامی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
-
- ابعاد احساس پیوستگی قادر به پیش بینی شادکامی دانشآموزان می باشد.
-
- ابعاد نارسایی هیجانی قادر به پیش بینی شادکامی دانشآموزان می باشد.
سوال پژوهش:
کدامیک از متغیرهای احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی پیش بینی قوی تری برای شادکامی می باشد؟
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
در این فصل ابتدا، طرح تحقیق، جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه توضیح داده میشود. معرفی ابزار اندازه گیری و تعیین روایی و پایایی آنها، بخش بعدی این فصل را تشکیل داده است. در پایان، روش های اجرای پژوهش، شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها و ملاحظات اخلاقی معرفی شده است.
۳-۱ طرح پژوهش
پژوهش حاضر از نوع علمی بوده است و با توجه به اینکه هدف پژوهش بررسی رابطه بین احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با شادکامی میباشد، برای اجرای آن از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است.
۳-۲ جامعه ونمونه آماری :
جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی روزانه عادی دختر و پسر منطقه درودزن به تعداد ۱۰۸۰ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ می باشد. با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۲۸۳ نفر از دانشآموزان به عنوان حجم نمونه آماری پژوهش برآورد شده است که بااستفاده ازروش نمونه گیری دردسترس این تعدادانتخاب شدند.
۳-۳ وضعیت جمعیتشناختی نمونه پژوهش
جدول(۳-۱): توزیع فراوانی و درصد حجم نمونه بر حسب جنسیت
جنسیت | فراوانی | درصد |
پسر | ۱۴۸ | ۳۰/۵۲ |
دختر | ۱۳۵ | ۷۰/۴۷ |
جمع | ۲۸۳ | ۱۰۰ |
بر اساس اطلاعات جدول (۳-۱) ۳۰/۵۲ درصد از حجم نمونه را دانشآموزان پسر و ۷۰/۴۷ درصد را دانشآموزان دختر تشکیل دادهاند.
۳-۴ ابزار پژوهش
در این پژوهش از سه پرسشنامه شادکامی آکسفورد، فرم کوتاه مقیاس احساس پیوستگی آنتونوسکی و پرسش نامه نارسایی هیجانی تورنتو استفاده شده است.
مقیاس شادکامی آکسفورد
مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI)یکی از ابزارهای خودسنجی معروفی است که در اکثر پژوهشهای مربوط به شادکامی و نیز در تحقیق حاضر مورد استفاده قرارگرفته است.این مقیاس دارای ۲۹ ماده است و براساس دیدگاه آرگیل، مارتین و کراسلند[۱۷۴] (۱۹۸۹به نقل از آرگیل،۲۰۰۱)درباره احساس شادکامی و نیز نظر بک درباره افسردگی تهیه شده است. آرگیل و همکاران (۱۹۸۹)پایایی این ابزار را به روش آلفای کرونباخ ۹۰/۰و پایایی بازآزمایی آن را پس از ۷ هفته ۷۸/۰ گزارش کردهاند. همچنین، علی پورونور بالا (۱۹۹۹) نیز ضریب اعتبار آن را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ روی ۱۳۲نفرنمونه ایرانی معادل۹۳/۰ و پایایی آن را ۹۲/۰ گزارش کرده اند.
این مقیاس دارای ۲۹ ماده ۴ گزینه ای دارد که گزینههای آن به ترتیب از صفر تا ۳ نمرهگذاری می شوند بدین صورت که به گزینه اضلاً نمره صفر، گزینه کم نمره۱، گزینه متوسط نمره۲ و گزینه زیاد نمره۳ تعلق می گیرد و جمع نمرات ۲۹ گانه نمره مقیاس تشکیل می دهد.
اعتبار و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد :
پرسشنامه شادکامی آکسفورد که توسط علی پور و نوربالا (۱۳۷۸)، به فارسی ترجمه شده با روش دو نیمه کردن به روش اسپیرمن براون مقدار ۹۲/۰ و به روش گوتمن ۹۱/۰ گزارش شده است (علی پور و نوربالا ، ۱۳۷۸ ).
برای بررسی اعتیار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد از نظر همسانی درونی نشان داد که تمام گزاره های این فهرست با نمره کل همبستگی بالایی داشتند . آلفای کرونباخ برای کل فهرست برابر ۹۱/۰ بود. همبستگی پیرسون بین فهرست شادکامی آکسفورد با فهرست افسردگی بک و زیر مقیاس های برونگردی و نوروزگرایی [۱۷۵] به ترتیب برابر با ۴۸/۰ ، ۴۵/۰ ، ۳۹/۰ بود که روایی همگرا و واگرای فهرست شادکامی آکسفورد را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی با استخراج ۵ عامل رضایت از زندگی، حرمت خود ، بهزیستی فاعلی، رضایت خاطر و خلق مثبت توانستند با ارزش ویژه بزرگ تر از یک در مجموع ۷/۴۹ درصد واریانس کل را تبیین کنند. بنابراین یافته های پژوهش نشان داده است که فهرست شادکامی آکسفورد [۱۷۶] برای اندازه گیری شادکامی در جامعه ایرانی از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است (علی پور و آگاه هریس، ۱۳۸۶). پژوهش ابراهیمی (۱۳۹۲) پایایی پرسشنامه را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۸۲/۰ به دست آورده است پژوهشگر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را ۸۴/۰ بدست آورده است.