۴-بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود توانمندسازی معلمان درحوزه فناوری اطلاعات جهت ایجاد مدارس هوشمند تفاوت معناداری وجود دارد.
۵-بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود برقراری ارتباط یکپارچه رایانه ای با مدارس دیگر جهت ایجاد مدارس هوشمند تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۶٫قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق ارزیابی استقرار مدارس هوشمند می باشد.
قلمرو مکانی
مدارس هوشمند متوسطه دخترانه وپسرانه در شهرستان کاشان و آران وبیدگل
قلمروزمانی
قلمرو زمانی تحقیق فروردین ۹۳ تا شهریور ۹۳ می باشد.
۱-۷٫مدل مفهومی تحقیق
برای استقرار مدرسه هوشمند باید مدلی ارائه نمود که بتواند اجزای این نوع مدارس را مشخص نماید و به عنوان مرجعی برای توسعه مدارس هوشمند و همچنین تفکیک این نوع مدارس از مدارس غیر هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل با توجه به مطالعات انجام شده بر روی مدل های جهانی و همچنین نظرات اخذ شده ، در طی مصاحبه ها و گفتگو های انجام شده با کارشناسان استخراج شده و سعی گردیده است تا یک چارچوب جامع برای تعریف عملیاتی از مدرسه هوشمند ارائه نماید .
مدل مفهومی مدرسه هوشمند از پنج عنصر اصلی در شکل ذیل تشکیل شده است.
شکل۱-۱٫مدل مفهومی مدارس هوشمند
ارتباط یکپارچه رایانه ای بادیگرمدارس
زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات
زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات
محیط یاددهی-یادگیری چندرسانه ای
استقرار مدارس هوشمند
مدیریت توسط سیستم یکپارچه رایانه ای
توانمندسازی معلمان درفناوری اطلاعات
ارتباط یکپارچه رایانه ای بادیگرمدارس
(مرکز آمار وفناوری اطلاعات وزارت آموزش وپرورش،۱۳۹۰)
۱-۸٫تعریف نظری و عملیاتی تحقیق
۱-۸-۱٫تعاریف نظری
مدرسه هوشمند :مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبکه ای انجام می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است(توکلی،۱۳۸۸: ۵۴).
زیرساخت های فناوری اطلاعات: کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبکه ای انجام می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵) .
محیط یاددهی-یادگیری: شیوه وروش آموزشی مدارس هوشمند دیداری - شنیداری بوده تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهای دانش آموزان را تدارک ببینند و با تلفیق، به جای استفاده ابزاری از فناوری ا طلاعات و یا ارائه واحد مستقل فناوری درکنار سایر واحدهای درسی، نسبت به کارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام می شو.(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵).
مدیریت مدرسه: کلیه فرایندهای مدرسه ی هوشمند ازپشتیبانی سیستم های رایانه برخوردار هستند واتوماسیون فرایندها (خودکارسازی ) به طور کامل در مدرسه اجراشده است(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۵).
سیستم یکپارچه رایانه ای: دانش آموزان در مدرسه با همکلاسی های خود و مقاطع بالاتر یا پایین تر از خود و در اجتماع می توانند به عنوان فردی مفید و دارای اطلاعات روز و سواد رایانه ای می تواند ارتباط سالم برقرار نماید(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۶).
توانمندسازی معلمان: در مدارس هوشمند معلمان می توانند با بهره گرفتن از بانکهای اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره دروس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی نمایند و یا اینکه دروس موجود را تغییر داده و اصلاح نمایند(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۶).
۱-۸-۲٫تعاریف عملیاتی
مدرسه هوشمند:در این تحقیق منظور از مدارسه هوشمند قلمرو تحقیق است که از ابزارهای الکترونیکی و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد.
زیرساخت های فناوری اطلاعات:در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۱-۲-۳-۴-۵ پرسشنامه زیرساخت های فناوری اطلاعات عملیاتی می شود.
مدیریت مدرسه: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۶-۷-۸-۹ پرسشنامه زیرساخت های فناوری اطلاعات عملیاتی می شود.
محیط یاددهی-یادگیری: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴ پرسشنامه محیط یاددهی-یادگیری عملیاتی می شود.
سیستم یکپارچه رایانه ای: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۱۵-۱۶-۱۷-۱۸ پرسشنامه سیستم یکپارچه رایانه ای عملیاتی می شود.
توانمندسازی معلمان: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۱۹-۲۰-۲۱-۲۲ پرسشنامه توانمندسازی معلمان عملیاتی می شود.
ارتباط یکپارچه رایانه ای مدارس: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۲۳-۲۴-۲۵ پرسشنامه ارتباط یکپارچه رایانه ای بادیگر مدارس عملیاتی می شود.
سیستم مدیریت مدرسه: در این تحقیق با بهره گرفتن از سوال های ۲۶-۲۷-۲۸- پرسشنامه سیستم مدیریت مدرسه عملیاتی می شود.
فصل دوم
ادبیات و پیشینیه تحقیق
مقدمه
فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گستردهای را در تمامی عرصههای اجتماعی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری به گونهای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعهای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقش محوری و تعیین کننده است. مدرسه هوشمند مدرسهای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسهای یک دانشآموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد و این نکتهای است که به مسئولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانشآموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. مدرسه هوشمند مدرسهای است که جهت ایجاد محیط یاددهی ـ یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانشآموزان پژوهنده طراحی شده است. مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است که در جهت فرایند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد(شهیدی،۱۳۸۸: ۳۰).
دراین فصل مبانی نظری وادبیات موضوعی تحقیق ارائه و در پایان تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی بیان می شود.
۲-۱٫تاریخچه پیدایش مدارس هوشمند
در دهه های اخیر، گستره فعالیت در زمینه آموزش و یادگیری نیز چون دیگر فعالیت های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره، از توسعه و پیشرفت سریع فناوری و ظهور پدیده هایی چون ماهواره، رایانه، اینترنت و غیره متاثر و دگرگون شده است. پیدایش سیستم های پردازشِ داده (رایانه) با سابقه ای بیش از سه دهه و توسعه صنعت نیمه هادی ها، سبب شده است که رایانه از انحصار سازمان ها و مراکز خاص خارج و در بسیاری از عرصه های کاربردی اجتماعی و فردی وارد شود؛ به گونه ای که در دهه نود، در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی، حتی مدارس ابتدایی هم مجهز به امکانات رایانه ای متناسب شدند.اختراع و توسعه رایانه، ایجاد شبکه های رایانه ای و پس از آن ظهور پدیده اینترنت را در پی داشت. اینترنت که در، ١٩۶٩ در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسیار سریع رشد کرد. هیچ کس گمان نمی کرد این شبکه اطلاع رسانی در سال،۲۰۰۰ صاحب ١٨٠ میلیون کاربر باشد. سرعت و شتاب این رشد به گونه ای بود که به حدود ۵٠٠ میلیون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گردید.این توسعه سریع فناوری اطلاع رسانی به همراه عوامل دیگری چون تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، جهانی تر شدن فعالیت های حرفه ای، گسترش نیروهای بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاری شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثیرات شگرف و چشمگیری در امر آموزش داشته اند(یوسف زاده،۱۳۸۷: ۴۰).
دنیای آموزش مبتنی بر وب دنیای جدیدی است که با دوره های مکاتبه ای[۶] سال های گذشته تفاوت بسیار دارد و فرصت دوباره ای برای کسانی که امکان دسترسی به آموزش های متعارف را نداشته یا در آنها موفق نبوده اند، فراهم می سازد. در ابتدای امر، هر چند کشورهای اروپایی و آمریکایی با دید وسیع تر و هشیارانه تری بااینترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اینترنت در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای آسیایی بود، اما بالاخره آسیا نیز در۱۹۹۹با امکانات و توانایی های اینترنت بیشتر آشنا شد و در پی توسعه کاربردهای آن برآمد. افزایش روزافزون فروش رایانه های شخصی و نیز تعداد کاربران اینترنت در آسیا مؤید این ادعاست.
تفکر استفاده از رایانه ها و شبکه های رایانه ای برای کارهای مدرسه ای و عملی به قرن بیستم و اوائل دهه ۱۹۶۰ بر می گردد. گر چه هدف اصلی طرح آرپانت ایجاد شبکه ای برای تبادل اطلاعات نظامی و حفاظت ایالات متحده امریکا از تبعات جنگ سرد با شوروی سابق بود ولی در عین حال از آنجایی که سه مرکز از چهار مرکزی که برای راه اندازی شبکه های رایانه ای از همان ابتدا در مسیر آموزش های مدرسه ای رشد کردند و از اوایل دهه ۷۰ با به ثمر نشستن این طرح، تبادل اطلاعات و داده های علمی نیز بین مراکز مدرسه های امریکا شروع شده است.البته آموزش به کمک رایانه به شکل امروزی و در این گستره کاربرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ با ظهور شبکه جهانی اینترنت شکل گرفت و با توجه به قابلیت های بسیار زیاد وب، آموزش الکترونیکی به سرعت رشد کرد و امروزه جایگاه خود را در ساختار آموزشی بسیاری از کشورها تثبیت کرده است.در سال۱۹۹۸ نیز برای اولین بار یک برنامه نرمافزاری، با نام «استاد دیجیتالی» که یکی از استفاده های اولیه از کامپیوتر رادرامور آموزشی پیشنهاد میکرد، در آمریکا استفاده شد. از آن زمان تا به امروز، آموزش مجازی تغییرات و پیشرفت های بسیاری داشته است؛ مثلا در سال۱۹۹۵ مراکز علمی ـ آموزشی آمریکا با ایجاد تغییراتی در سیستم خود و بهینه سازی آن،توانستند روش آموزش الکترونیکی را در همه جهان گسترش و اشاعه دهند(حسینی نژاد،۱۳۸۶: ۵۶).
۲-۲٫تاریخچه آموزش با کمک فناوری در ایران
دانلود منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله ارزیابی عوامل استقرار مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران ...