۱-۵-۱) مکانیسم عملکرد اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۶) فنوباربیتال………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴
۱-۶-۱) مکانیسم عملکرد فنوباربیتال…………………………………………………………………………………………….. ۱۵
۱-۶-۲) عوارض جانبی مصرف فنوباربیتال………………………………………………………………………………………. ۱۵
۱-۷) صرع مادری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۱-۸) مکانیسمهای اساسی عوارض جانبی داروهای ضد صرع در دوران جنینی………………………….. ۱۷
۱-۹) یادگیری و حافظه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸
۱-۱۰) اسکاپولامین………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
۱-۱۰-۱) مکانیسم عملکرد اسکاپولامین…………………………………………………………………………………………..۲۱
۱-۱۱).پروپرانولول…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
۲-۱) اثرات دریافت داروهای ضد صرع در دوره تکوین……………………………………………………………….۲۷
۲-۲) هدف…………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
فصل سوم: مواد و روشها
۳-۱) مواد مورد استفاده……………………………………………………………………………………………………………….. ۳۳-۳۴
۳-۲) وسایل و دستگاهها…………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۵
۳-۳) حیوانات و تیمار……………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۶
۳-۴)آزمون یادگیری حافظه فضایی با ماز شعاعی هشت بازو………………………………………………………………. ۳۷
۳-۴-۱) مراحل انجام آزمون یادگیری فضایی با ماز شعاعی هشت بازو……………………………………………….. ۳۸
۳-۵) آزمون حرکتی Open field………………………………………………………………….. 39
۳-۶)آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………………………………….۴۰
۳-۶-۱) مراحل انجام آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………۴۰
۳-۷) تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول…………………………………………………………………………………………..۴۱
۳-۷-۱) مراحل انجام تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول………………………………………………………………..۴۲٫
۳-۸) آنالیز آماری………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۳
فصل چهارم: نتایج
۴-۱) مطالعه فعالیت حرکتی………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۵
۴-۲) یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال……………………………………………………………………………………………. ۴۶
۴-۳) آزمون یادگیری فضایی………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۴
۴-۴) تشنج حاد در دوره بلوغ…………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره تکوین بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال
در دوره بلوغ…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۴
اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره جنینی بر حافظه فضایی ………………………………………………. ۷۵
تأثیر اتوسوکسیماید بر آستانه تشنج و تشنج حاد……………………………………………………………………………. ۷۹
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۰
پیشنهادات برای مطالعات آینده………………………………………………………………………………………………………… ۸۱
فهرست منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………………………. ۸۲-۹۵
فهرست جداول
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول۱-۱) مشخصات داروی اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………….۱۲
جدول ۱-۲) مشخصات داروی فنوباربیتال……………………………………………………………………………………….۱۶
جدول ۱-۳) مشخصات داروی اسکاپولامین…………………………………………………………………………………….۲۲
جدول ۱-۴) مشخصات داروی پروپرانولول………………………………………………………………………………………۲۴
فهرست نمودارها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
نمودار۴-۱) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موشهای نر گروه های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با بهره گرفتن از آزمون Open field………………………………………. 45
نمودار۴-۲) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موشهای ماده گروه های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با بهره گرفتن از آزمون Open field………………………………………………………………46
نمودار۴-۳) مقایسه میانگین تعداد شوک لازم جهت انجام یادگیری بین گروه های نردریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با بهره گرفتن از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال…………………………………………..۴۷
تحقیقات انجام شده در رابطه با اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره تکوین بر آستانه تشنج و عملکرد ...