۳۱/۲
۶۹/۰
در قسمت بعدی فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار میگیرند.
فرضیه اول پژوهش:
فرضیه اول این تحقیق حاکی از آن بود که بین درک خطر افراد گروه مبتدی و باتجربه تفاوت وجود دارد.جهت آزمون فرضیه تفاوت بین درک خطر رانندگان مبتدی و باتجربه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. در این آزمون نوع گروه ها (گروه مبتدی و باتجربه) به عنوان متغیر مستقل، نمرات درک خطر/ احتمال آسیب، درک خطر/ شدت آسیب جسمی، درک خطر/شدت آسیب روانی به عنوان متغیر وابسته وارد تحلیل شدند.
جدول ۶-۴ نتیجه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای نمره درک خطرات ترافیکی
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معناداری
درک خطر/ احتمال آسیب
۰۲/۴
۹۷
۰۲/۴
۶/۴
۰۳/۰
درک خطر/ شدت آسیب جسمی
۱۳/۴
۹۷
۱۲/۴
۵۴/۵
۰۲/۰
درک خطر/ شدت آسیب روانی
۹۸/۱
۹۷
۹۸/۱
۱۸/۲
۱۴/۰
آزمون پیلایی نشان داد که رابطه خطی میان متغیرهای وابسته بین دو گروه مبتدی و باتجربه معنادار است (۱/۰ , p= 11/2 F(3/95)=).
با توجه به نتایج جدول فوق، نمره مولفه ی درک خطر/ آسیب بین دو گروه مبتدی و با تجربه تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر نمره درک خطر/ احتمال مصدومیت در رانندگان باتجربه بالاتر از رانندگان مبتدی است (۶/۴F= ، ۰۵/۰p<). همچنین در مولفه ی درک خطر/ شدت آسیب جسمی نیز بین نمرات دو گروه باتجربه و مبتدی تفاوت معنادار وجود دارد، به عبارت دیگر نمره درک خطر/ شدت آسیب جسمی در رانندگان با تجربه بالاتر از رانندگان مبتدی است (۵۴/۵F= ، ۰۵/۰p< ).
اما در مولفهی درک خطر /شدت آسیب روانی بین نمرات رانندگان مبتدی و با تجربه تفاوت معنادار وجود ندارد.
فرضیه دوم پژوهش:
فرضیه دوم بیان می کند که نگرش نسبت به رانندگی با سرعت/ سبقت مجاز در بین رانندگان مبتدی و با تجربه تفاوت وجود دارد. به منظور بررسی این فرضیه از آزمون MANOVA استفاده شد. در این آزمون نیز نوع گروه ها (گروه مبتدی و باتجربه) به عنوان متغیر مستقل و مولفه های نگرش به عنوان متغیر وابسته وارد تحلیل شدند.
جدول ۷-۴ نتیجه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای نمره مولفه های نگرش